Liberation or dependency? The problem of language mediator and new areas of dependence in communication of people with disabilities
PDF (Język Polski)

Keywords

niesamodzielność
pośrednik językowy
komunikacja alternatywna
niepełnosprawność

How to Cite

Podgórska-Jachnik, D. (2016). Liberation or dependency? The problem of language mediator and new areas of dependence in communication of people with disabilities. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (12), 213–227. https://doi.org/10.14746/ikps.2016.12.11

Abstract

W artykule przedstawiono problem osób niepełnosprawnych zależnych od pośrednika językowego w komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). AAC jest dla nich okazją do osobistego wyzwolenia z opresji izolacji, chociaż specyfiką tej komunikacji jest ograniczony krąg uczestników, a czasem uzależnienie od tłumacza lub facylitatora. Ten typ zagrożenia rozwoju można jednak ograniczyć przez świadome kształtowanie środowiska komunikacyjnego i kontrolowania rozwoju relacji: osoba z niepełnosprawnością – pośrednik językowy. Pokonanie bariery komunikacyjnej jest ważnym procesem wyzwalania się z ograniczeń wynikających z niepełnosprawności.
https://doi.org/10.14746/ikps.2016.12.11
PDF (Język Polski)

References

Bouvet D. (1996), Mowa dziecka. Wychowanie dwujęzykowe dziecka niesłyszącego. WSiP, Warszawa.

Domarecka-Malinowska E. (1991), O ograniczeniach językowych uczniów głuchych. „Biuletyn Audiofonologii” Tom III, 1-4;

Dziemidowicz Cz. (1996), Dziecko głuche i język ojczysty. Wyd. „TANAN”, Bydgoszcz.

Bacelewska D. (2005), Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej. Wyd. „Śląsk”: Katowice.

Csanyi Y. (1994): Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. WSiP, W-wa.

Egan G. (2002), Kompetentne pomaganie. Model pomocy opraty na procesie rozwiązywania problemów. Wyd. Zysk i S-ka, Poznań (tytuł oryginału: The Skilled Helper. A Problem-Management Approach to Helping, Brooks/Cle Publishing Company).

Kaniecka K. (2006), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji [w:] Błeszyński J. J. red., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Podgórska-Jachnik D. (2013), Głusi. Emancypacje. Wyd. Naukowe WSP, Łódź.

Rzeźnicka-Krupa L. (2008), Analiza kulturowych znaczeń dyskursu w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu G.H. Meada oraz w ujęciu teorii przemocy symbolicznej P. Bourdieu (z badań nad dziecięcym dyskursem) [w:] Błachnio A., Drzewowski M., M.

Schneider, W.J. Maliszewski red., Interakcje komunikacyjne w edukacji z perspektywy sytuacyjności i kontekstowości znaczeń wyd. Adam Marszałek przy współpracy DSW we Wrocławiu;

Sibilski L.J. (2000), Social Aspects od Disability: Social Movements, Social Organization and Legislative Action, Wyd. “Śląsk”, Katowice

Smyczek A. (2006), Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approche) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się [w:] Błeszyński J.J. red., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Tetzchner S. von, Martinsen H. (2002), Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Sposobów Porozumiewania się „MÓWIĆ BEZ SŁÓW”, Warszawa (tytuł oryginału: Introduction to Augmentative and Alternative Communication, Uniwersytet w Oslo).

WWW index

http://www.aac.org.pl

http://www.cejm.info.pl/

http://www.fonogesty.org.

http://www.makaton.pl.

http://www.piktogramy.com.pl/.

http://warszawa.tpd.org.pl/pl/organizacje-wspopracujce-z-tpd.html.