Wątki emancypacyjne w biegu życia osoby stopniowo tracącej wzrok
Okładka czasopisma Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 10, rok 2015
PDF

Słowa kluczowe

emancipation
autonomy
empowerment
visual impairment
gradual loss of sight

Jak cytować

Czerwińska, K. (2015). Wątki emancypacyjne w biegu życia osoby stopniowo tracącej wzrok. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, (10), 127–153. https://doi.org/10.14746/ikps.2015.10.08

Abstrakt

The first part of the article consists of a review of theoretical literature concerning such issues as: a basic rationale of the emancipation paradigm in general and special education; interdependencies among the ideas of autonomy, empowerment and emancipation in selected pedagogical approaches; and a specific character of oppression resulting from gradual loss of sight. The second part of the text is a case study presenting selected emancipation threads in the life of a newly blinded person. The presented case is an example of shaping one‟s own life and consciously working on self-empowerment.
https://doi.org/10.14746/ikps.2015.10.08
PDF

Bibliografia

Bałachowicz J., Kierunki zmian kultury edukacji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2015, nr 3.

Belzyt J.I., Osoby z nabytą niepełnosprawnością wobec wyzwania rekonstruowania biografii, „Niepełnosprawność” 2011, nr 5.

Bilewicz M., Psychospołeczne problemy młodzieży z dysfunkcją narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2015, nr 1.

Ciechomska M., Dysfunkcja wzroku i wsparcie społeczne jako czynniki nabywania siły psychicznej, „Szkoła Specjalna” 2003, nr 2(219).

Cytowska B., Trudne drogi adaptacji. Wątki emancypacyjne w analizie sytuacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnym społeczeństwie polskim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Czerepaniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, GWP, Gdańsk 2006.

Czerepaniak-Walczak M., Emancypacja w codzienności i przez codzienność. Egzemplifikacje edukacyjne, [w:] Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2010.

Doroszuk J., Autonomia osoby niepełnosprawnej z perspektywy procesu komunikacji – podsumowanie badań, „Niepełnosprawność” 2011, nr 5.

Dryżałowska G., (Nie)konieczne zmiany – w pedagogice specjalnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2013, nr 4(230).

Farnicka M., Liberska H., Cierpkie owoce reformy edukacji – perspektywa psychologiczna, „Kultura i Edukacja” 2014, nr 1 (101).

Konarska, J. Zdolność do autorehabilitacji jako konsekwencja wcześniejszych zabiegów wychowawczo-rehabilitacyjnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, Sectio J” 2014, vol. XXVII, nr 1.

Korzon A., Autonomia niepełnosprawnych warunkiem ich pełnej rehabilitacji, [w:] Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnosprawnej, red. A. Klinik, J. Rot-termund, Z. Gajdzica, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Im-puls”, Kraków 2010.

Kubiak-Szymborska E., Podmiotowość: o szansach i możliwościach rozwoju, [w:] Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości, red. R.J. Kijak, Oficyna Wydawnicza „Im-puls”, Kraków 2012.

Lipińska-Lokś J., Wybrane aspekty doświadczania niepełnosprawności, [w:] Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, red. A. Nowicka, J. Bąbka, UZZM w Lubinie, Lubin 2010.

Łuba M., Poradnictwo psychologiczne dla osób z niepełnosprawnością, [w:] Poradnictwo psychologiczne, red. Cz. Czabała, S. Kluczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

Malec M., Modele niepełnosprawności (medyczny, społeczny, kulturowy) a studia nad niepełnosprawnością (disability studies), [w:] Wybrane problemy

pedagogiki specjalnej. Teoria – diagnoza – terapia, red. M. Sekułowicz, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu, Wrocław 2006.

Melonowska J., Znaczenie problematyki emancypacyjnej w wychowaniu i rozwoju, [w:] Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia, red. E. Sokołowska, Wydawnictwo APS, Warszawa 2013.

Nowak-Dziemianowicz M., Edukacja jako lustro kultury, „Kultura i Edukacja” 2013, nr 4(97).

Palak Z., Samowychowanie a proces autorehabilitacji osób z niepełnosprawnością, „Anna-les Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia, Sectio J” 2014, vol. XXVII, nr 1.

Pluskota A., W kierunku empowerment, „Kultura i Edukacja” 2013, nr 4(97).

Podgórska-Jachnik D., Głusi. Emancypacje, WSP w Łodzi, Łódź 2013.

Skibska J., Kształtowanie autonomii – osiąganie niezależności, [w:] Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości, red. R.J. Kijak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Smykowski B., Kompetencja projektowania życia społecznego a rozwój podmiotowości człowieka, „Ruch Pedagogiczny” 2011, nr 1-2.

Sowa J., Aksjologiczno-prakseologiczne aspekty procesu rehabilitacji, [w:] Uwarunkowania i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej, red. B. Antoszewska, Cz. Kosakowski, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Szymański M.J., Pedagogika emancypacyjna – szanse i bariery, [w:] Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce, red. E. Rogalski, Wydawnictwo NWSP w Białymstoku, Białystok 2007.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Tylewska-Nowak B., Pytania dotyczące autonomii osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Edukacja – socjalizacja – autonomia w życiu osoby niepełnospraw-nej, red. A. Klinik, J. Rottermund, Z. Gajdzica, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

Uniewska A., Zientarski M., Aspiracje i plany edukacyjne uczniów szkół średnich jako emancypacyjny sukces szkoły, „Kultura i Edukacja” 2013, nr 3(96).

Waloszek D., Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2009.

Wolski P., Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

Zaorska M., Aktualne problemy pedagogiki specjalnej w Polsce, [w:] Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce, red. E. Rogalski, Wydawnictwo NWSP w Białymstoku, Białystok 2007.