Analiza mechanizmów zachowania spójności w komunikacie multimodalnym na przykładzie relacji na żywo, w ramach teorii modelu sytuacji; propozycja modelu spójności dla telewizyjnego przekazu reporterskiego
Main Article Content
Abstrakt
W artykule przedstawiono model spójności komunikatu multimodalnego skonstruowany z perspektywy modelu przetwarzania tekstu Event-Indexing Model. Podejście to pozwala na wyróżnienie dwóch perspektyw analizy spójności komunikatu multimodalnego: paralelnej oraz sekwencyjnej. Umożliwia także porównanie stopnia spójności różnych typów komunikatów multimodalnych oraz przewidywanie wpływu zmian poziomu spójności na przetwarzanie komunikatu. Proponowany model daje możliwość analizy spójności zarówno z punktu widzenia odbiorcy, jak i nadawcy komunikatu.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Czoska, A., & Karaśkiewicz, A. (2018). Analiza mechanizmów zachowania spójności w komunikacie multimodalnym na przykładzie relacji na żywo, w ramach teorii modelu sytuacji; propozycja modelu spójności dla telewizyjnego przekazu reporterskiego. Investigationes Linguisticae, 37, 1-16. https://doi.org/10.14746/il.2017.37.1.
Numer
Dział
Artykuły
Bibliografia
- Ädel, A. (2006). Metadiscourse in l1 and l2 english. John Benjamins Publishing Company.
- Allan S. (2006). Kultura newsów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Antas A. (1981). Projekt metodologii badań relacji obraz-słowo w przekazie telewizyjnym, Zeszyty Prasoznawcze 2.
- Bellert I. (1971). O pewnym warunku spójności tekstu. W: M. R. Mayeonwa (red.) O spójności tekstu. Wrocław-Warszawa: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
- Basil M. D. (1994a). Multiple resource theory, I: Application to television viewing. Communication Rresearch, 21, 2 177-208.
- Beaugrande de R-A, Dressler W. U. (1990). Wstęp do lingwistyki tekstu. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
- Bednarek M., Caple H. (2012). News discourse. Chennai, Continuum.
- Brosius H. B. (1989). Influence of presentation features and news content on learning from television news. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 33, 1-14.
- Brunyé, T. T. i Taylor, H. A. (2007). Working memory in developing and applying mental models from spatial descriptions. Journal of memory and language. 58(3),. 701-729.
- Dobrzyńska T. red. (1993). Tekst. Próba syntezy. Warszawa, Instytut Badań Literackich.
- Drew D. G., Grimes T. (1987). Audio-visual redundancy and TV news recall. Communication Research, 14, 452-461.
- Duszak A. (1998). Teskt, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa, Wydawnictwo PWN.
- Ericsson, K. A. i Kintsch, W. (1995). Long-term working memory. Psychological review. 102(2), pp. 211-245.
- Francuz P. (2002). Rozumienie przekazu telewizyjnego. Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.
- Hagoort, P. i van Berkum, J. (2007). Beyond the sentence given. Philosophical transactions of the royal society. 362, pp. 801-811.
- Hald, L. A., Steenbeek-Planting, E. G. i Hagoort, P. (2007). The interaction of discourse context and world knowledge in online sentence comprehension. evidence from the n400. Brain Research(1146), 210-218.
- Hyland, K. (2005). Metadiscourse: exploring interaction in writing. Continuum.
- Jacobson, R. (1989). Poetyka w świetle językoznawstwa. W: W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism. Tom 2.
- Kurby, Ch. A. I Zacks, J. M. (2012). Starting from scratch and building brick by brick in comprehension. Memory & Cognition 40(5), pp. 812-826.
- Kutas, M. i Federmeier, K. D. (2010). Thirty years and counting: Finding meaning in the n400 component of the event-related brain potential (ERP). The Annual Review of Psychology, 62 , 621-647.
- Lang, A. (1995). Defining audio/video redundancy from a limited capacity information processing perspective. Communication Research, 22, s. 86-115.
- Leathers D. (2007). Komunikacja Niewerbalna, Warszawa, PWN.
- Lemarié, J., Robert F. Lorch, J., Eyrolle, H. i Virbel, J. (2008). Sara: A text-based and reader-based theory of signaling. Educational Psychologist,43 (1), 27-48.
- Lindernholm, T., Virtue, S., Tzeng, Y i van den Broek, P. (2004). Pluctuations in the availability of information during reading: capturing cognitive processes using the landscape model. Discourse processes 37(2), pp. 165-186.
- Lorch Jr, R., Lemarié, J. i Grant, R. (2011). Three information functions of headings: A test of the sara theory of signaling. Discourse Processes, 48 (3), 139-160.
- Magdoń A. (2005). Reporter i jego warsztat. Kraków, Universitas.
- Magliano, J. P., Miller, J. I Zwaan, R. A. (2001). Indexing space and time in film understanding. Applied Cognitive Psychology, 15, pp. 533-545.
- McNamara, D. S. (2001). Reading both high-coherence and low-coherence texts: Effects of text sequence and prior knowledge. Canadian Journal of Experimental Psychology, 55 (1), 51-62.
- McNamara, D. S. I Kintsch, W. (1996). Learning from texts: Effects of knowledge and text coherence. Discourse processes, 22, pp. 247-288.
- McNamara, D. S., Kintsch, E., Butler Songer, N. i Kintsch, W. (1996). Are good texts always better? Interactions of text coherence, background knowledge, and levels of understanding in learning from text. Cognition and Instruction, 14 (1), 1-43.
- McNamara, D.S. i Magliano, J. (2009). Toward a Comprehensive Model of Comprehension w: Brian Ross (red.) The Psychology of Learning and Motivation, Vol. 51, Burlington: Academic Press, pp.297-384.
- Martinec R., Salway A., (2005). A system for image-text relations in new (and old) media, Visual Communication, 4 (3), 337-71.
- Mayenowa M. R. (red) (1971). O spójności tekstu. Wrocław – Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
- Meinhof, U.H. (1994). Double talk in news broadcasts: a cross-cultural comparison of pictures and texts in television news. w: D. Graddol and O. Boyd-Barrett (eds), Media Texts: Authors and Readers. Clevedon: Open Univeristy Press, pp. 212-23.
- Montgomery, M. (2007). The discourse of Broadcast News: A Linguistic Approach. Abingdon/New York: Routledge.
- Niczyperowicz A., (red.) (2001) Dziennikarstwo od kuchni. Poznań, TS Wydawnictwo,
- Oskiera A. (2006). Strategie konwersacyjne w dialogu radiowym. Leksem, Łask.
- Ożdżyński J., (1978). Relacja radiowa i komentarz telewizyjny w ujęciu składniowo-informacyjnym. w: T. Skubalanka (red.), Studia nad składnią polszczyzny mówionej, Wrocław.
- Pascual, E. i Virbel, J. (1996). Semantic and Layout Properties of Text Punctuation. w: Proceedings of the Association for Computational Linguistics Workshop on Punctuation, pp. 41–48.
- Pavio A. (1969). Mental imagery in associative learning and memory. Psychological Reuiew, 76, 241-263.
- Persson, P. (1998). Coherence and Inference Generation in Cinematic Texts. prezentacja na The Society for Text and Discourse annual conference, Madison, Wisconsin.
- Płażewski J., (1982). Język filmu, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
- Radvansky, G. A. i Copeland, D. E. (2004). Working memory span and situation model processing. American Journal of Psychology 117(2), pp. 191-213.
- Ray, V. (2003). The television Handbook: An Insider`s Guide to being a Great Broadcast Journalist. London: Macmillan.
- Rapp, D. N i Kendeou, P. (2007). Revising what readers know: Updating text representations during narrative comprehension. Memory & Cognition 35(8), pp. 2019-2032.
- Rapp, D. N. I Taylor, H. A. (2004). Interactive Dimensions in the Construction of Mental Representations for Text. Journal of experimental psychology 30(5), pp. 988-1001.
- Rinck, M. i Weber, U. (2003). Who when where: An experimental test of the event-indexing model. Memory & Cognition, 31 (8), 1284-1292.
- Saloni Z. (1971). Definicja spójności tekstu. w: R. Mayenowa (red.), O spójności tekstu, Wrocław-Warszawa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
- Therriault, D. J., Rinck, M. i Zwaan, R. A. (2006). Assessing the influence of dimensional focus during situation model construction. Memory & Cognition 34(1), pp. 78-89.
- Tzeng, Y., van den Broek, P., Kendeou, P. i Lee, Ch. (2005). The computational implementation of the landscape model: modeling inferential processes and memory representations of text comprehension. Behavior research methods 37(2), PP. 277-286.
- Uszyński J., (2004). Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa, Biblioteka Zeszytów Telewizyjnych.
- van Berkum, J., Brown, C., Zwitserlood, P., Kooijman, V. i Hagoort, P. (2005). Anticipating upcoming words in discourse: Evidence from ERPs and reading times. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 31 (3), 443.
- van Berkum, J, Brown, C. i Hagoort, P. (1999). Early Referential Context Effects in Sentence Processing: Evidence from Event-Related Brain Potentials. Journal of memory and language 41, pp. 147-182.
- Walma van der Molen, J. , i van der Voort, T. (2000). The impact of television, print and audio on children`s recall of the news. A study of three alternative explanations for the dual- coding hypothesis. Human Communications Research, 26, 3-26.
- Wesołowska D., (1980). Monolog telewizyjny. Próba typologii. Zeszyty Prasoznawcze, 4.
- Van Leeuwen, T. (1991). Conjunctive structure in documentary film and television, Continuum, 5 (1), 76-114.
- Zacks, J. M., Speer, N. K. i Reynolds, J. R. (2009). Segmentation in Reading and Film Comprehension. Journal of experimental psychology. 138(2), pp. 307-327.
- Załazińska A. (2006). Niewerbalna struktura dialogu. W poszukiwaniu polskich wzorów narracyjnych i interakcyjnych zachowań komunikacyjnych, Kraków, Universitas.
- Zwaan, R. A. (1999). Situation Models: The Mental Leap Into Imagined Worlds. Current directions in psychological science. 8(1), pp. 15-18.
- Zwaan, R. A., Langston, M. C. i Graesser, A. C. (1995). The construction of situation models in narrative comprehension: An event-indexing model. Psychological science 6(3), pp. 292-297.
- Zwaan, R. A. i Madden, C. J. (2004). Updating situation models. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition 30(1), 283–288.
- Zwaan, R. A. i Radvansky, G.. A. (1998). Situation models in language comprehension and memory. Psychological bulletin, 123 (2), 162-185.
- Zon L., (1998) O montażu w filmie, Warszawa, Centrum Animacji Kultury,.
- Żórawski K., (2004) Długi stół. Warszawa, Biblioteka Zeszytów Telewizyjnych.
- Żydek-Bednarczuk (2005), Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków, Universitas.