The conceptual categories of woman and married woman in Chinese associations
PDF (Język Polski)

How to Cite

Fludra, Z. . (2021). The conceptual categories of woman and married woman in Chinese associations. Investigationes Linguisticae, 45, 19–35. https://doi.org/10.14746/il.2021.45.2

Abstract

This article aims to describe the image of the representatives of the conceptual categories woman and married woman recreated based upon Chinese word associations. The paper starts with the presentation of the stereotype and gender stereotype definitions. Furthermore, the author provided the results of her research conducted in Taiwan between 2019 and 2020.

https://doi.org/10.14746/il.2021.45.2
PDF (Język Polski)

References

Bartmiński, J. (Ed.) 2010. Współczesny język polski. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bartmiński, J., Panasiuk, J. 2010. Stereotypy językowe. w: J. Bartmiński (Ed.) 2010. pp. 371-395.

Chang, C-F. 2006. The employment discontinuity of married women in Taiwan: Job status, ethnic background and motherhood. Current Sociology, 54(2). pp. 209–228. W: W. Yang 2016. pp. 79.

Department of Gender Equality, Executive Yuan. 2021. 2021 Gender At A Glance In R.O.C (Taiwan). doi: https://www.boca.gov.tw/dl-2644-65dec9e6cec54e1da10f3690bf1a65ec.html (dostęp: 21.03.2022).

Dudak, A. 2019. Rynek pracy a stereotypy zawodów „męskich” i „kobiecych”. w: Edukacja – Technika – Informatyka nr 3/29/2019. Rzeszów: Wydawnictwo UR. pp. 33-38.

Fairbank, J. K. 1996. Historia Chin. Nowe spojrzenie. Gdańsk: Wydawnictwo MARABUT.

Fludra, Z. 2021. Kategorie pojęciowe KOBIETY ZAMĘŻNEJ i „KOBIETY- RESZTKI” w skojarzeniach chińskich oraz kategoria KOBIETY w skojarzeniach polskich i chińskich. Badanie porównawcze. Praca magisterska napisana w Instytucie Etnolingwistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Kurcz, I. 1995. Język. W: T. Tomaszewski (Ed.). Psychologia ogólna, t.3. Pamięć, uczenie się, język. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. pp. 171-267.

Mandal, E. 2004. Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Matyjas, B. 2016. Aktywność zawodowa kobiet na rynku pracy w świetle analiz i badań. w: Labor et Educatio nr 4/2016. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. pp. 191-200.

Miluska, J., Boski, P. (Ed.). 2000. Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Miluska, J., Boski, P. 2000. Męskość – kobiecość: Zarys i poziomy analizy problematyki. w: J. Miluska, P. Boski (Ed.) 2000. pp. 9-38.

Potocka, E. (Ed.) 2014. Kobiety w cywilizacji konfucjańskiej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe GRADO.

Romanowska-Tołłoczko, A. 2015. Wizerunek kobiety w reklamie a percepcja i ocena własnego wyglądu przez dorastające dziewczęta. w: Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu vol. 49. Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. pp. 34-41.

Strykowska, M. 2000. Zmiana stereotypu w sferze pracy zawodowej kobiet. w: J. Miluska, P. Boski (Ed.). Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne. pp. 223-236.

Taipei Times. 2o21. Taiwan No. 1 in Asia, world No. 6 for gender equality. doi: https://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2021/01/09/2003750242 (dostęp: 21.03.2022).

Thornton, A. [&] Lin. H.-S. 1994. Social change and the family in Taiwan. Chicago: University of Chicago Press. W: W. Yang 2016. pp. 79.

Xu, X. [&] Lai, S. C. 2002. Resources, gender ideologies, and marital power: The case of Taiwan. Journal of Family Issues, 23(2). pp. 209–245. W: W. Yang 2016. pp. 79.

Yang, W. 2016. Differences in Gender-Role Attitudes between China and Taiwan. W: Asian Women, vol. 32, no. 4. pp. 73-95.

Zatwarnicka-Madura, B. 2016. Wizerunek kobiet w przekazach medialnych o charakterze informacyjnym. W: Marketing i Zarządzanie nr 4 (45). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. pp. 413–421.