Abstract
This article is a report of the results of qualitative research related to the influence of gender of a profession name on the social status of women who use this name. The subject is analyzed in two ways ? firstly quantitatively to show the connections between social status related to gender of professions names and different variables, and then qualitatively ? to show the character descriptions associated with women, who use profession names in different gender and types of attitudes observed between the respondents.References
Aronson, E. 2004. Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN.
Babbie, E. 2003. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Berger, J., Fisek, M. H., Norman, R.Z., Zelditch M. 1977. Status characteristics and social interaction. An Expextation - States Approach. Nowy Jork: Elsevier.
Brannon, L. 2002. Psychologia rodzaju. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Budrowska, K. 2000. Kobieta i stereotypy oraz obrazy kobiet w prozie polskiej po roku 1989. Białystok: Trans Humana.
Griffin, E. 2003. Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jadacka, H. 2005. Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kvale, S. 2004. InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: TransHumana.
Nachmias, D., Frankfurt-Nachmias Ch. 2001. Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Nagórko, A. 1998. Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem). Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN.
Satkiewicz, H., Buttler, D., Kurkowska, H. 1973. Kultura języka polskiego. Warszawa: PWN.
Szacki, J. 2002. Historia myśli społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tuner, J. H. 2004. Struktura teorii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weber, M. 1985. "Obiektywność" poznania w naukach społecznych, w: Rainko, S. (red), Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: PWN.