Ekonomia prestiżu akademickiego. Ilościowe ujęcie najlepszych czasopism na przykładzie dziedziny badań nad szkolnictwem wyższym
Main Article Content
Abstrakt
Niniejsze studium dotyczy stratyfikacji (rozwarstwienia) w globalnym środowisku badaczy szkolnictwa wyższego oraz zmieniającej się geografii afiliacji autorów prac w sześciu najbardziej elitarnych czasopismach naukowych w tym obszarze. Model maksymalizacji prestiżu przez instytucje i naukowców oraz teoria pryncypała-agenta stanowią dwie ramy teoretyczne badania, które obejmuje 6 334 artykuły opublikowane w sześciu prestiżowych czasopismach w latach 1996–2018 w kontekście 21 442 artykułów opublikowanych w 41 podstawowych czasopismach w badanym obszarze. Porównano autorów zajmujących się szkolnictwem wyższym w pełnym i niepełnym wymiarze („etatowcy” i „niepełnoetatowcy”, full-timers i part-timers) i przeanalizowano rozkład ich przynależności do poszczególnych krajów z longitudinalnej (podłużnej) perspektywy ostatniego ćwierćwiecza. Wyniki wskazują, że około 3,3% naukowców publikujących zarówno w czasopismach elitarnych, jak i podstawowych, będących autorami co najmniej 5 artykułów w latach 1996–2018 stanowi trzon wydawniczy globalnej społeczności badawczej, podczas gdy 80% badaczy, którzy są autorami tylko jednego artykułu, stanowi jej peryferie. Pisma Higher Education i Studies in Higher Education wyłaniają się jako globalne czasopisma elitarne, z rosnącym udziałem prac autorów nieanglosaskich. Globalne trendy w obszarze badań nad szkolnictwem wyższym obejmują malejącą rolę naukowców amerykańskich oraz rosnącą rolę naukowców z Europy kontynentalnej i Azji Wschodniej.
Downloads
Article Details
Referencje
- Bak H.J. i Kim D.H. (2019). The unintended consequences of performance-based incentives on inequality in scientists’ research performance. Science and Public Policy 46(2) 219–231.
- Bayer A. E. (1983). Multi-method strategies for defining ‘core’ higher education journals. The Review of Higher Education 6(2) 103–113.
- Blackmore P. (2016). Prestige in academic life: Excellence and exclusion. London and New York: Routledge.
- Blackmore P. (2018). What can policy-makers do with the idea of prestige to make better policy? Policy Reviews in Higher Education 2(2) 227–254.
- Blackmore P. i Kandiko C.B. (2011). Motivation in academic life: A prestige economy. Research in Post-Compulsory Education 16(4) 399–411.
- Braun D. i Guston D.H. (2003). Principal-agent theory and research policy: An introduction. Science and Public Policy 30(5) 302–308.
- Bray N.J. i Major C.H. (2011). Status of journals in the field of higher education. Journal of Higher Education 82(4) 479–503.
- Budd M.J. i Magnuson L. (2010). Higher education literature revisited: Citation patterns examined. Research in Higher Education 51 294–304.
- Burris V. (2004). The academic caste system: Prestige hierarchies in PhD exchange networks. American Sociological Review 69(2) 239–264.
- Cantwell B. i Kauppinen I. red. (2014). Academic capitalism in the age of globalization. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
- Clegg S. (2012). Conceptualising higher education research and/or academic development as „fields”: A critical analysis. Studies in Higher Education 31(5) 667–678.
- Cruz-Castro L. Sanz-Menéndes L. (2010). Mobility versus job stability: Assessing tenure and productivity outcomes. Research Policy 39(1) 27–38.
- Fender B.F. Taylor S.W. i Burke K.G. (2005). Making the big leagues: Factors contributing to publication in elite economics journals. Atlantic Economic Journal 33(1) 93–103.
- Gomez-Mejia L.R. i Balkin D.B. (1992). Determinants of faculty pay: An agency theory perspective. Academy of Management Journal 35(5) 921–955.
- Heckman J.J. i Moktan S. (2018). Publishing and promotion in economics. The tyranny of the Top Five. NBER Working Paper 25093.
- Hirsch F. (1976). Social limits to growth. Cambridge: Harvard University Press.
- Horta H. (2018). Higher-education researchers in Asia: The risks of insufficient contribution to international higher-education research. W: J. Jung H. Horta i A. Yonezawa (red.) Researching higher education in Asia. History development and future (ss. 15–36). Springer: Singapore.
- Horta H. i Jung J. (2014). Higher education research in Asia: An archipelago two continents or merely atomization? Higher Education 68 117–134.
- Hutchinson S.R. i Lovell C.R. (2004). A review of methodological characteristics of research published in key journals in higher education: Implications for graduate research training. Research in Higher Education 45(4) 383–403.
- Jung J. i Horta H. (2013). Higher education research in Asia: A publication and co-publication analysis. Higher Education Quarterly 67(4) 398–419.
- Kandiko Howson C.B. Coate K. i de St. Croix T. (2018). Mid-career academic women and the prestige economy. Higher Education Research and Development 37(3) 1–16.
- Kivistö J. (2008). An assessment of agency theory as a framework for the government-university relationships. Journal of Higher Education Policy and Management 30(4) 339–350.
- Kwiek, M. (2015a). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Warszawa: WN PWN.
- Kwiek, M. (2015b). The internationalization of research in Europe. A quantitative study of 11 national systems from a micro-level perspective. Journal of Studies in International Education, 19(2), 341–359.
- Kwiek, M. (2016). The European research elite: A cross-national study of highly productive academics across 11 European systems. Higher Education, 71(3), 379–397.
- Kwiek, M. (2018a). Academic top earners. Research productivity, prestige generation and salary patterns in European universities. Science and Public Policy. 45(1). Luty 2018. 1–13.
- Kwiek, M. (2018b). International Research Collaboration and International Research Orientation: Comparative Findings About European Academics. Journal of Studies in International Education. 22(2): 136–160.
- Kwiek, M. (2018c). High Research Productivity in Vertically Undifferentiated Higher Education Systems: Who Are the Top Performers? Scientometrics. 115(1). 415–462.
- Kwiek, M. (2019a). Changing European Academics. A Comparative Study of Social Stratfication, Work Patterns and Research Productivity. London and New York: Routledge.
- Kwiek, M. (2019b). Internationalisation of EU Research Organisations. A Bibliometric Stocktaking Study. Brussels: European Parliament (Panel for the Future of Science and Technology).
- Kwiek, M. (2019c). Social Stratification in Higher Education: What It Means at the Micro-Level of the Individual Academic Scientist. Higher Education Quarterly. Vol. 73. Issue 4. 419–444.
- Kwiek, M. (2019d). Kim są najbardziej produktywni polscy naukowcy? Produktywność badawcza w niezróżnicowanym i niekonkurencyjnym systemie nauki. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1–2(53–54).
- Kwiek, M. (2019e). Internacjonaliści i miejscowi: międzynarodowa współpraca badawcza w Polsce na mikropoziomie indywidualnych naukowców. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1–2(53–54).
- Kwiek, M. (2020a). Międzynarodowa współpraca badawcza w Europie w świetle dużych danych i jej globalne konteksty. Nauka 1(2020).
- Kwiek, M. (2020b). Stratyfikacja społeczna w nauce: wprowadzenie. W: J. Brzeziński (red.), Uniwersytet XXI wieku: od Humboldta do Uniwersytetu 4.0, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020. 131–158.
- Laine C.R. (1995). The Herfindahl-Hirschman index: A concentration measure taking the consumer’s point of view. The Antitrust Bulletin Summer 1995 432–432.
- Larivière V. i Gingras Y. (2010). The Impact Factor’s Matthew Effect. A natural experiment in bibliometrics. Journal of the American Society for Information Science and Technology 61(2) 424–427.
- Latour B. i Woolgar S. (1986). Laboratory life. The construction of scientific facts. Princeton: Princeton University Press.
- Marginson S. (2014). University research: The social contribution of university research.W: J.C. Shin i U. Teichler (red.), The future of the post-massified university at the crossroads. Restructuirng systems and functions (ss. 101–118). Dordrecht: Springer.
- Melguizo T. i Strober M.H. (2007). Faculty salaries and the maximization of prestige. Research in Higher Education 48(6) 633–668.
- Moed H.F. (2005). Citation analysis in research evaluation. Dordrecht: Springer.
- Moya F. Chinchilla Z. Vargas B. Corera E. Munoz F. Gonzalez A. i Herrero V. (2007). Coverage analysis of Scopus: A journal metric approach. Scientometrics 73(1) 53–78.
- Pratt J.W. i Zeckhauser R.J. (red.). (1985). Principals and agents. The structure of business. Boston: Harvard Business School Press.
- Rosinger K.O. Taylor B.J. Coco L. i Slaughter S. (2016). Organizational segmentation and the prestige economy: Deprofessionalization in high- and low-resource departments. Journal of Higher Education 87(1) 27–54.
- Santos J.M. Horta H. (2018). The research agenda setting of higher education researchers. Higher Education 76(4) 649–668.
- Silverman R.J. (1987). How we know what we know: A study of higher education journals. The Review of Higher Education 11(1) 39–59.
- Slaughter S. i Leslie L.L. (1997). Academic capitalism: Politics, policies and the entrepreneurial university. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
- Sugimoto C.R. i Larivière V. (2018). Measuring research. What everyone needs to know. Oxford: Oxford University Press.
- Taylor B. Rosinger K.O. i Slaughter S. (2016). Patents and university strategies in the prestige economy. W: S. Slaughter i B.J. Taylor (red.) Higher education stratification and workforce development (ss. 103–125). Dordrecht: Springer.
- Tight. M. (2012). Higher education research 2000–2010: Changing journal publication patterns. Higher Education Research & Development 31(5) 723–740.
- Tight M. (2014). Working in separate silos? What citation patterns reveal about higher education research internationally? Higher Education 68(3) 379–395.
- Tight M. (2018). Higher education journals: Their characteristics and contribution. Higher Education Research & Development 37(3) 607–619.
- Urbanek, P. (2018). Reform of the higher education system in Poland from the perspective of agency theory. European Journal of Higher Education. https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1560344. Opublikowany: 20 grudnia 2018.
- Van der Meulen B. (1998). Science policies as principal-agent games. Institutionalization and path dependency in the relation between government and science. Research Policy 27 397–414.
- Whitley R. (2000). The intellectual and social organization of the sciences. Oxford: Oxford University Press.
- Whitley R. i Gläser J. (red.) (2007). The changing governance of the sciences. The advent of research evaluation systems. Dordrecht: Springer.