Problemy związane z wdrażaniem Procesu Bolońskiego na technicznych studiach wyższych w dziedzinie inżynierii lądowej
Main Article Content
Abstrakt
Autor przedstawia uwarunkowania systemowe europejskiej reformy kształcenia na technicznych studiach wyższych w dziedzinie inżynierii lądowej, wynikające z założeń Deklaracji Bolońskiej. Omawia wyniki monitoringu wdrażania nowych rozwiązań kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem ocen stanu zaawansowania reform na rok 2009, zawartych w najnowszym raporcie Unii Europejskiej (Stocktaking Report), przedstawionym na Konferencji Ministrów Szkolnictwa Wyższego Unii Europejskiej w Leuven (Belgia) w kwietniu 2009 r. Szczególną uwagę zwraca na zadania czekające polskie środowisko akademickie w zakresie wprowadzania na uczelniach nowego systemu opartego nie na treściach nauczania, ale na „efektach kształcenia” w dostosowaniu do wprowadzanych w Polsce Krajowych Ram Kwalifikacji, co powinno wymusić zmianę podejścia do celów kształcenia wyższego poprzez zamianę roli „nauczania” na rolę „uczenia się”. Poddaje analizie problemy wynikające z wdrażania w Polsce Procesu Bolońskiego na jednym z najbardziej tradycyjnych (i jednocześnie najbardziej dziś obleganym przez kandydatów na studentów) kierunku studiów technicznych, jakim jest budownictwo. Omawia te problemy na tle charakterystyki wyników prac jedynej w obszarze szkolnictwa technicznego Europejskiej Sieci Tematycznej pod nazwą EUCEET (Cm/ Engineering Education and Training), która powstała w Unii Europejskiej tuż po podpisaniu Deklaracji Bolońskiej i funkcjonuje do dziś jako projekt wielopartnerski w programie Erasmus. Omówione i skomentowane wybrane rozwiązania mogą być pomocne przy wdrażaniu Procesu Bolońskiego także na innych niż budownictwo kierunkach studiów technicznych w polskich uczelniach.
Downloads
Article Details
Referencje
- Ahearn A. i in. 2005 Buliding to Learn: The Constructionarium Experience, „CEBE Transactions”, vol. 2, issuel, s. 6-16 (http://cebe.cf.ac.uk/transactions/volumes_index.php?edition=2.1).
- Bologna... 2009 Bologna Process. Stocktaking Report, 2009. Report from Working Groups Appointed by the Bologna Follow-up Group to the Ministerial Conference in Leuven I Louvain-la-Neuve (http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/conference/documents/Stocktaking_report_2009_FINAL.pdf).
- Chmielecka E. 2005 Dwustopniowość i struktura kierunkowa studiów w Polsce. Jak poluźnić ten gorset?, w: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.): Dylematy studiów dwustopniowych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź 2005, s. 57-74.
- Łapko A. 2009 Realizacja Deklaracji Bolońskiej w obszarze inżynierii lądowej - porównanie z innymi krajami w UE, Prace 55. Konferencji Naukowej Krynica 2009 „Problemy Naukowo-Badawcze Budownictwa”, 1.1: Kształcenie kadr dla potrzeb budownictwa, s. 83-99.
- Majewski S. 2006 Studies and Recommendation on Core Curricula for Civil Engineering, w: I. Manoliu (red.): Inquires into European Higher Education in CMI Engineering. European CMI Engineering Education and Training. Fifth EUCEET Volume, Publisher Independent Film, Bucharest 2006, s. 3-39.
- Manoliu I. (red.) 2001 lnquires into European Higher Education in CMI Engineering. European CMI Engineering Education and Training. Third EUCEET Volume, Publisher Independent Film, Bucharest.
- Manoliu I. (red.) 2002 Challenges to the CMI Engineering Profession in Europę at the Beginning of the Third Millenium. Proceedings of the EUCEET-ECCE International Conference, Second EUCEET Volume, Publisher Independent Film, Bucharest.
- Manoliu I. (red.) 2004 CMI Engineering Education in Europę. European CMI Engineering Education and Training. Fourth EUCEET Volume, Publisher Independent Film, Bucharest.
- Manoliu I. (red.) 2006a Inęuires into European Higher Education in CMI Engineering. European CMI Engineering Education and Training. Fifth EUCEET Volume, Publisher Independent Film, Bucharest.
- Manoliu I. (red.) 2006b lnquires into European Higher Education in CMI Engineering. European CMI Engineering Education and Training. Sixth EUCEET Volume, Publisher Independent Film, Bucharest.
- Manoliu I., Bungariu T. (red.) 2001 inguires into European Higher Education in CMI Engineering. European CMi Engineering Education and Training. First EUCEET Volume, Publisher Independent Film, Bucharest.
- Saryusz-Wolski T. 2009 Realizacja Procesu Bolońskiego na szczeblu Europy i Polski, referat z seminarium „Strategiczny wymiar Procesu Bolońskiego. Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego przed i po 2010 roku. Implikacje dla Polski”, Warszawa (http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/
- /49/45491 /TSW_realizacja_PB_13.01.09.pdf).