Skuteczność, ewaluacja, rozmieszczenie terytorialne - odczytywanie francuskiego pejzażu uniwersyteckiego
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł jest próbą spojrzenia na zagadnienie „odczytywania francuskiego pejzażu uniwersyteckiego” z kilku punktów widzenia wynikających z doświadczeń autora - jako pracownika naukowego, głównego inspektora we francuskim Ministerstwie Edukacji Narodowej, doradcy premiera do spraw edukacji narodowej, szkolnictwa wyższego i badań, a wreszcie dyrektora Międzynarodowego Centrum Studiów Pedagogicznych (CIEP) z siedzibą w Sevres pod Paryżem. Na wstępie autor przedstawia przeprowadzaną od kilku lat reformę szkolnictwa wyższego we Francji (ustawy), ocenę środowiska studenckiego oraz powiązania między uniwersytetem a szkolnictwem średnim. Następnie kwestie te konfrontuje ze stosowaną praktyką. Dokonuje przeglądu realizowanych reform poprzez pytania o zależność między wielkością uczelni a jej efektywnością oraz prowadzonymi badaniami, a także między kształceniem a badaniami. Przypomina również o konieczności nieustannej refleksji nad misją, jaka wiąże się ze szkolnictwem wyższym i badaniami.
Downloads
Article Details
Referencje
- Duport J.R 2008 Amenagement du terriłoire, enseignemenł superieur et recherche: entre pmimite et excellence, Conseil economigue et sociale, Les editions des Journaux officiels, Paris, nr 4.
- Lefficience... 2005 L’efficience et 1’efficacite des universites: observations recentes et nouvelles approches, Cour des comptes, communication a la Commission des finances, de 1’economie generale et du plan de 1’Assemblee nationale.
- Romaiiwille M. 2007 La „Joyeuse entree” des competences dans 1’enseignement superieur, „Revue de l’lnspection generale de 1’education nationale”, nr 4, s. 48-54.
- „Le Monde de 1’education” 2008, nr 1, s. 48-50.
- „Revue internationale d’education”, Sevres 2007, nr 45.
- www.amue.fr
- www.datar.gouv.fr