Reforma szkolnictwa wyższego w Niemczech: akademickie przedsiębiorstwo w budowie
PDF

Słowa kluczowe

szkolnictwo wyższe
uniwersytet
model boloński
Republika Federalna Niemiec.

Jak cytować

Allemann-Ghionda, C. (2010). Reforma szkolnictwa wyższego w Niemczech: akademickie przedsiębiorstwo w budowie. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1-2(35-36), 125–142. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3198

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony reformie szkolnictwa wyższego w Republice Federalnej Niemiec. Autorka opisuje najważniejsze wydarzenia oraz przedstawia rys historyczny wprowadzania modelu bolońskiego w latach 1999-2010. Problemy i kontrowersje związane z wprowadzaniem tego modelu mają charakter finansowy, polityczny i społeczny (organizacja szkolnictwa wyższego i zarządzanie uczelniami oraz zrożnicowanie systemu szkolnictwa w niemieckich krajach związkowych, niski przyrost naturalny, brak wysoko wykwalifikowanej siły roboczej). Autorka podejmuje probę odpowiedzi na pytanie o przyszły model szkolnictwa wyższego (czy będzie to wysoko zorganizowana i bardziej „intelektualna” forma edukacji zawodowej) oraz czy humboldtowskie postrzeganie uniwersytetu - poszukiwanie wiedzy dla niej samej - można pogodzić z modelem bolońskim.

PDF

Bibliografia

Allemann-Ghionda C. 2009a From Intercultural Education to the Inclusion of Diversity: Theories and Policies in Europe, w: J.A. Banks (red.): The Routledge International Companion to Multicultural Education, Routledge & Taylor & Francis, Oxford.

Allemann-Ghionda C. 2009b Ganztagsschule im europaischen Vergleich. Zeitpolitiken modernisieren - durch Vergleich Standards setzen?, „Zeitschrift fur Padagogik” , nr 54, suplement, s. 190-208.

Autorengruppe... 2010 Autorengruppe Bildungsberichterstattung Bildung in Deutschland 2010. Ein indikatorengestuetzter Bericht mit einerAnalyse zu Perspektiven des Bildungswesens im demografischen Wandel, Bertelsmann, Bielefeld.

Białecki I., Dąbrowa-Szefler M. 2009 Polish Higher Education in Transition. Between Policy Making and Autonomy, w: D. Palfreyman, T. Tapper (red.): Structuring Mass Higher Education. The Role of Elite Institutions, Routledge, New York - London, s. 183-199.

Condorcet Marquis de M.J.A.N. 1792 Ftapport sur Torganisation generale de Tinstruction publique, Paris.

Eisenmann P, Schmirber G. 1990 Deutsche Hochschulen und Europa. Das Zusammenwachsen derdeutschen Hochschulen im Rahmen der deutschen Einigung, Pustet, Regensburg. BBW1976 Hochschulrahmengesetz vom 26. Januar 1976, Der Bundesminister fur Bildung und Wissenschaft, Bonn.

HRK (od 1968 roku) Dokumente zur Hochschulreform, Hochschulrektorenkonferenz (przed 1990 r. Westdeutsche Rektorenkonferenz), Bundesdruckerei, Bonn.

Kehm B.M., Pasternack R 2009 The German „Excellence lnitiałive” and Its Role in Restructuring the National Higher Education Landscape, Routledge, New York - London, s. 113-127.

KMK 1999 Struktun/orgaben fur Bachelor-IBakkalaureus- und Master-IMagisterstudiengange, 285 Plenarsitzung der Standigen Konferenz der Kultusminister und senatoren der Lander in der Bundesrepublik Deutschland am 4. und 5. Marz 1999 in Bonn, Kultusministerkonferenz, Bundesdruckerei, Bonn.

Max P. 1996 Wilhelm von Humboldts Vorstellungen zur Neuordnung des óffentlichen Schulwesens und dereń Beurteilung im deutschsprachigen Raum wahrend des zwanzigsten Jahrhunderts, Haag & Herchen, Frankfurt/M.

OECD 2001 Knowledge and Skills for Life: First Results from PISA 2000, Organisation for Economic Cooperation and Development, Centre for Educational Research and lnnovation, Paris.

Peisert H., Franheim G. 1994 Das Hochschulsystem in der Bundesrepublik Deutschland. Funktionsweise und Leistungsfahigkeit, Klett-Cotta, Stuttgart.

Picht G. 1964 Die deutsche Bildungskatastrophe. Analyse und Dokumentation, Walter, Olten - Freiburg.

Schriewer J. 2007 „Bologna"- ein neu-europaischerMythos, „Zeitschrift fur Padagogik”, nr 53(2), s. 182-199.