Od Wiedzy do Mądrości: Czas na akademicką rewolucję
Main Article Content
Abstrakt
Podstawowym, intelektualnym celem badań akademickich jest obecnie udoskonalanie wiedzy. Znaczna część struktury, jak i cały charakter badania akademickiego na uniwersytetach na całym świecie są kształtowane przez przyjęcie niniejszego jako podstawowego celu intelektualnego. Jednak z punktu widzenia wkładu do życia człowieka tego typu badanie akademickie jest niebezpiecznie irracjonalne. Naruszone zostają trzy z czterech najbardziej podstawowych zasad racjonalnego rozwiązywania problemów. Potrzebna jest rewolucja celów i metod badania akademickiego, aby celem podstawowym było wspieranie mądrości jako zdolności do realizacji tego, co stanowi wartość dla siebie i innych, w tym wiedzy i technologicznego know-how, ale i wiele poza tym. Ta pilnie potrzebna rewolucja miałaby wpływ na każdy dział i aspekt przedsięwzięcia akademickiego.
Downloads
Article Details
Referencje
- Appleyard B. 1992 Understanding the Present: Science and the Soul of Modem Man, Picador, London.
- Aron R. 1968 Main Currents in Sociological Thoughł, Penguin, Harmondsworth, 1.1; 1970, t. 2.
- Barnett R., Maxwell N. (red.) 2008 Wisdom in the University, Routledge, London.
- Berlin I.1980 Against the Current, Hogarth Press, London.
- Berman B. 1981 The Reenchantment ofthe World, Cornell University Press, Ithaca.
- Einstein A. 1949 Autobiographical Notes, w: RA. Schilpp (red.), Albert Einstein: Philosopher-Scientist, Open Court, Illinois, s. 3-94.
- Einstein A. 1973 Ideas and Opinions, Souvenir Press, London.
- Farganis J. (red.) 1993 Readings in Social Theory: The classic Tradition to Post-Modernism, McGraw-Hill, New York
- Feyerabend R. 1978 Against Method, Verso, London.
- Feyerabend R. 1987 Farewell to Reason, Verso, London.
- Gay P. 1973 The Enlightenment: An Interpretation, Wildwood House, London.
- Hayek F.A. 1979 The Counter-Revolution of Science, Liberty Press, Indianapolis.
- Laing R.D. 1965 The Dmded Self, Penguin, Harmondsworth.
- Langley C. 2005 Soldiers in the Laboratory, Scientists for Global Responsibility, Folkstone.
- Marcuse H. 1964 One Dimensional Man, Beacon Press, Boston.
- Maxwell N. 1974 The Rationality of Scientific Discovery, „Philosophy of Science”, nr 41, s. 123-153,247-295.
- Maxwell N. 1976 What's Wrong With Science?, Bran’s Head Books, Frome, England.
- Maxwell N. 1980 Science, Reason, Knowledge and Wisdom: A Critigue of Specialism, „lnquiry”, nr 23, s. 19-81.
- Maxwell N. 1984 From Knowledge to Wisdom, Blackwell, Oxford (wyd. 2 rozszerz., 2007, Earthscan, London).
- Maxwell N. 1998 The Comprehensibility of the Universe, Oxford University Press, Oxford, pbk. 2003.
- Maxwell N. 2001 The Human World in the Physical Universe, Rowman and Littlefield, Lanham, Maryland.
- Maxwell N. 2004 Is Science Neurotic?, Imperial College Press, London.
- Maxwell N. 2005 Popper, Kuhn, Lakatos and Aim-Oriented Empiricism, „Philosophia”, nr 32, s. 181-239.
- Maxwell N. 2007 A Revolution for Science and the Humanities: From Knowledge to Wisdom, „London Review of Education”, nr 5, s. 97-115.
- Nowotny H., Scott P, Gibbons M. 2001 Re-Thinking Science, Polity Press, Cambridge.
- Penrose R. 2004 The Road to Reality, Jonathan Cape, London.
- Popper K R. 1959 The Logic of Scientific Discovery, Hutchinson, London.
- Popper K.R. 1961 The Poverty of Historicism, Routledge and Kegan Paul, London.
- Popper K.R. 1962 The Open Society and Its Enemies, Routledge and Kegan Paul, London.
- Popper K.R. 1963 Conjectures and Refutations, Routledge and Kegan Paul, London.
- Roszak T. 1973 Where the Wasteland Ends, Faber and Faber, London.
- Schwartz B. 1987 The Battle for Human Nature, W.W. Norton, New York.
- Smith D. 2003 The Atlas of War and Peace, Earthscan, London.
- Snow C.P. 1986 The Two Cultures: And a Second Look, Cambridge University Press, Cambridge.