Edukacja dla rozwoju człowieka
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł stanowi krótką rewizję poglądów filozofki Marthy Nussbaum, dotyczących kształcenia ogólnego na uniwersytetach amerykańskich i europejskich. Zmiany gospodarcze w krajach rozwiniętych spowodowały, że rządy wielu państw postrzegają kształcenie studentów na kierunkach humanistycznych i społecznych za bezproduktywne dla gospodarki i zbyt obciążające dla budżetu. Przedstawienie stanowiska Nussbaum wobec edukacji formalnej wprowadza nowy element poznawczy do debaty, która toczy się również w Polsce, a dotyczy rodzaju i formy kształcenia studentów na uczelniach wyższych.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Sobierajski, T. (2012). Edukacja dla rozwoju człowieka. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(40), 50-54. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3286
Dział
Oryginalny artykuł naukowy
Referencje
- Rawls J. 2013 Teoria sprawiedliwości, WN PWN, Warszawa.
- Nussbaum M.C. 1997 Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform Liberal Education, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London.
- Nussbaum M.C. 2008 W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
- Nussbaum M.C. 2010 Not for Profit. Why Democracy Needs the Humanities, Princeton University Press, Princeton and Oxford.
- Wigura K. 2010 Sokrates i papuga. O najnowszej książce Marthy Nussbaum „Not for Profit”, „Kultura Liberalna” 2010, http://kulturaliberalna.pl/2010/07/27/wigura-sokrates-i-papuga-o-najnowszej--ksiazce-marthy-nussbaum-„not-for-profit” [z dnia 2 lutego 2013 roku].
- Sobierajski T. 2013 Doradztwo zawodowe. Uniwersalizm i konceptualizacja, ISNS UW, Warszawa.