Rynki pracy przyszłości: wyzwanie dla polityki edukacyjnej
Main Article Content
Abstrakt
Analiza relacji występujących między nowymi technologiami i „zasobami ludzkimi” wymaga równoczesnego stosowania wielu metodologii. Potrzebę tę wymusza złożoność zjawiska. Bogata literatura przedmiotu dotyczy głównie poziomu mikro: przedsiębiorstw i sektorów gospodarki, przede wszystkim zaś - zmian o charakterze ilościowym. Artykuł ujmuje problem z dwóch perspektyw: mikro i makro, lecz dominują wnioski odnoszące się do szerszego planu. Skoncentrowano się w nim na aspekcie zmian i związków występujących między podażą i popytem. W końcowej części zostały określone główne wyznaczniki polityki edukacyjnej rządów w tym zakresie, ze wskazaniem potrzeby rozszerzenia dostępności danych w celu lepszego zrozumienia problemu. Wiąże się to ściśle z pracami nad tym zagadnieniem, podjętymi przez Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (Centre for Educational Research and lnnovation - CERI), działającym przy Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju (Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD).
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Barcer A. 1989 French National Report on the Sen/ice Sector. Paris: CERI.
- Bertrand O., Novelle T. 1988 Human Resources and Corporate Strategy: Technical Change in Banks and Insurance Companies. Paris: OECD/CERI.
- Bessant J. i in. 1981 The Impact of Microelectronics: A Review ot the Literaturę. London: Frances Printer.
- Bourdieu F. 1985 Propositions pour Tenseignement de Tavenir. Paris: College de France
- Boyer R. 1990 New Directions in Management Practices and Work Organization. Helsinki: OECD International Conference on „New Technologies in the 1990s”, December.
- Choffel, Cuneo, Kramarz 1988 Des trajectories marqueesparła structure de l’enterprise, „Economie et Statistique”, nr 213. Paris, September.
- Drucker P. 1983 Ouality Education - the New Growth Era. „Wall Street Journal” (New York), 19 July.
- CERI (Dutch Goverment) 1989 Conference on Human Resources and New Technology. Utrecht, November.
- Eliasson G., Ryan P. 1986 The Human Factorin Economie and Technological Change. Paris: CERI.
- Ford G. 1989 Conceptual Changes and lnnovation in Skill Formation at Enterprise Level. Paris: CERI.
- Freeman G., Soete L. 1987 Technical Change and Fuli Employment. Oxford: Basil Blackwell.
- Gardner M. 1993 Frames of Mind: The Theory ofMultiple Intelligences. Cambridge.
- Kirst M. 1988 Recent State Education Reforms in the US: Looking Backward and Forward, „Education Administration Ouarterly”, nr 24(3). Washington.
- MAS Committee 1989 A New Framework for Labour Market Policies. „MAS”, nr 89 (9).
- MAS Committee 1990 New Framework for Labour Market Policies: Challenges and Opportiunities in the 1990s. „MAS”, nr 90 (10).
- Massachussetts Institute of Technology 1989 Made in America. Cambridge: MIT Press.
- OECD 1973 Recurrent Education: A Strategy for Lifelong Learning. Paris: OECD/CERI.
- OECD 1975 Recurrent Education: Trends and Issues. Paris: OECD/CERI.
- OECD 1986 New Information Technologies. Paris: OECD/CERI.
- OECD I989a Education and the Economy in a Changing Society. Paris: OECD.
- OECD 1989b New Technologies in the 1990s: A Socio-Economic Strategy. Paris: OECD.
- OECD 1989c Technological Change and Human Resources Development: The Service Sector: Educational Implications (secretariat paper presented atthe lntergovernmental Conference on „Technological Change and Human Resources Development” ). Paris: OECD/CERI/CW 90.02.
- OECD 1989d Towards an Enterprising Culture. Paris: OECD/CERI.
- OECD 1990 Human Resources and New Technology: Main Trends and Issues. Paris: OECD/CERI/CW/90.01.
- Press F. 1990 The Role of Education in Technological Competitiveness. „Siemens Review”, February.
- Resnick L. 1987 Educations and Learning to Think. Washington DC: National Academy Press.
- Schmitter P. (w druku) Comparative Governance of Economic Sectors.
- Stern D. 1989 Elements of Learning-intensm Production (paper presented at the AERA Conference).
- The Conference Board 1988 Beyond Business/Education Partnerships: The Business Experience. Washington DC.