Rola państwa w tworzeniu systemu podnoszenia kwalifikacji - doświadczenia brytyjskie
Main Article Content
Abstrakt
Dostrzegając w Polsce pilną potrzebę zbudowania systemu umożliwiającego ludziom dorosłym podnoszenie kwalifikacji stosownie do potrzeb gospodarki rynkowej, autorka omawia doświadczenia brytyjskie, które mogą być przydatne w tym przedsięwzięciu. Charakteryzując podejście rządu Wielkiej Brytanii do spraw kształcenia i szkolenia zawodowego autorka przedstawia zasady polityki państwa w tej dziedzinie, tj.: partnerstwo, kompetencyjne podejście do kwalifikacji, decentralizację oraz finansowanie przedmiotowe, a także ukazuje przyjęte priorytety i sposób ich realizacji, koncentrując się na instrumentach motywujących pracodawców, pracowników oraz instytucje edukacyjne. Najwięcej miejsca poświęca jednak procesowi przekształcania centralnej, rządowej organizacji Manpower Service Commission (MSC) w sieć lokalnych Rad Szkolenia i Przedsiębiorczości (Training and Enterprise Councils) oraz charakterystyce i ocenie ich działalności. W ten sposób podkreśla znaczenie decentralizacji dla realizacji nowej strategii szkolenia zawodowego przyjętej przez rząd brytyjski.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Andrzejczak A. 1995 Czynniki kształtujące popyt na szkolenie. „Edukacja Dorosłych” , nr 4 - 5.
- Bartlett W, 1992 Quasi-markets and Educational Reforms. A Case Study. Bristol: University of Bristol.
- Beneft M. 1995 Strategie Anaiysis of NORTEC Training Agency. DMS Dissertation. Nottingham: Nottingham Trent University,
- Butkiewicz M. 1995 Model polskich standardów kwalifikacji zawodowych. Warszawa - Radom: EP i ITE.
- Crowley-Bainton T. 1993 TEC’s and Employers. Developing Effectm Links. Part 2. London: Employment Department.
- Education Statistics... 1994 Education Statistics for United Kingdom. London.
- Evans B. 1992 The Politics of the Training Market. From Manpower Services Commission to Training and Enterprise Councils. London: Routledge.
- Hamlin B. 1992 National Training Policies in Britain. Handbook of Training and Development by Steve Trueiove. Blackwell.
- Haughton G., Hart I., Strange I., Thomas K., Peck J. 1995 TEC’s and Their Non-employer Stakeholders. London: Employment Department.
- Lindley R.M. 1991 Individuals, Humań Resources and Market.
- Shackleton J.R. 1992 Training too Much? A Sceptical Look at the Economics of Skill Provision in the UK. Hobart Paper 118.
- Spilsbury M., Everett M. 1993 Achiemg the National Education and Training Targets. London: Institute of Manpower Studies.
- Stevens J., Mackay R. 1991 Training and Competiveness. London: Kogan Page
- TEC Participation... 1993 TEC Participation in National Development ActMty. Ernst & Young. London: Employment Department.
- Training and... 1993 Training and Enterprise Councils: a Prospectus for the 1990’s. London: Employment Department.
- Training in... 1994 Training in Britain. A Guide. London: Employment Department 1994.
- Vaughan P. 1993 TEC’s and Employers. Developing Effective Links. Part 1. London: Employment Department