Abstrakt
Autorzy przedstawiają założenia i zasady badania opinii studentów o pracy dydaktycznej nauczycieli w akademii medycznej. Wyniki badania mogą stanowić podstawę działań zmierzających do podwyższenia jakości kształcenia lekarzy. Wnioskowanie o jakości kształcenia, oparte na badaniu opinii studentów medycyny, wymaga, zdaniem autorów: 1) określenia zbioru cech pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich; 2) wyboru metody badania i skonstruowania odpowiedniego narzędzia badawczego; 3) ustalenia kryteriów oceny; 4) sprecyzowania zasad statystycznej i opisowej prezentacji wyników badań. W badaniach prowadzonych w Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu autorzy przyjęli następujący zbiór cech istotnych ze względu na jakość kształcenia: 1) znajomość celów kształcenia przez studentów; 2) stopień integracji międzyprzedmiotowej; 3) organizacja treści kształcenia; 4) problemowe ujęcie treści kształcenia; 5) dominujący rodzaj czynności dydaktycznych; 6) wykorzystanie czasu zajęć; 7) stosowanie środków dydaktycznych; 8) umiejętność nauczania czynności praktycznych; 9) umiejętność nauczania czynności klinicznych - związanych z profilaktyką, rozpoznawaniem i terapią chorób; 10) obiektywizm kontroli osiągnięć studentów; 11) zainteresowanie studentów przedmiotem kształcenia. Przedstawili także przyjęty przez nich sposób konstruowania kwestionariusza oraz zasady analizy statystycznej i prezentacji wyników badania opinii studentów.
Bibliografia
Brzezińska A., Brzeziński J. 1975 Konstrukcja i stosowanie skal szacunkowych do oceny zachowania się. „Psychologia Wychowawcza", nr 2.
Brzeziński J. 1978 Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Kruszewski K. 1973 Kształcenie w szkole wyższej. Poradnik dydaktyczny. Warszawa: PWN.
Maynitz R., Holm K., Hubner P. 1985 Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: PWN.
Nowak S. 1985 Metodologia badań społecznych. Warszawa: PWN.
Wojciszke B. 1991 Procesy oceniania ludzi. Poznań: Wydawnictwo Nakom.