Centra kształcenia ustawicznego inżynierów we francuskich Grandes Ecoles
Main Article Content
Abstrakt
W artykule przedstawiono podstawowe elementy francuskiego systemu kształcenia ustawicznego, uznawanego za jeden z najbardziej rozwiniętych w Europie, koncentrując się na centrach kształcenia ustawicznego inżynierów w Grandes Ecoles. Omówiono w kontekście historycznym organizację tych centrów, a następnie ich działalność, obejmującą: strategię i zarządzanie, opracowywanie projektów i realizację form kształcenia ustawicznego, zapewnienie jakości tego kształcenia, marketing oraz współpracę z przemysłem. Zaprezentowano sieć współpracy Grandes Ecoles w dziedzinie kształcenia ustawicznego - CEIFCO, skupiając uwagę na niektórych danych charakteryzujących organizację i działalność centrów kształcenia ustawicznego uczelni członkowskich sieci. Podstawowym wnioskiem pracy jest postulat, że polskie wyższe uczelnie techniczne, tak jak francuskie Grandes Ecoles, powinny odgrywać główną rolę w kształceniu ustawicznym inżynierów.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Baylet P. 1993 Continuing Engineering Education in France. The French „Grandes Ecoles”: Aims, Structures and Means. The Role ofthe CEIFCO Network, I Ogólnopolskie Seminarium „Kształcenie ustawiczne inżynierów - stan obecny, analiza potrzeb, kierunki działań” , Kielce, 17-19 listopada 1993.
- [Le] CEIFCO... 1994/1995 Le CEIFCO - Club des Grandes Ecoles dlngenieurs pour la Formation Continue, „Gazette du CEFI” , nouvelle serie, decembre/janvier.
- Cynna M. 1994/1995 La formation continue 2 1‘ENPC, „Gazette du CEFI” , nouvelle serie, decembre/janvier.
- Darsch Ch., Kurowski Z. 1996 Kształcenie ustawiczne inżynierów we Francji, „Biuletyn Informacyjny Kształcenia Ustawicznego”, nr 4, Warszawa, Wojskowa Akademia Techniczna.
- Kurowski Z. 1997 Normy francuskie dla kształcenia ustawicznego, „Biuletyn Informacyjny Kształcenia Ustawicznego”, nr 5, Warszawa, Wojskowa Akademia Techniczna.
- Leiko M. 1994 Continuing Engineering Education in France: Legislation, Funding, Structure, IACEE Report nr 4.
- Normalisation... 1992-1995 Normalisation franęaise X 50 - 749: Formation professionnelle. Demarche de normalisation, Paris 1992, AFNOR.
- Normalisation franęaise X 50 - 750: Formation professionnelle. Terminologie, Paris 1994, AFNOR.
- Normalisation franęaise X 50 - 755: Formation professionnelle. Demande de formation. Methode d ‘elaboration et pilotage de projets de formation, Paris 1993, AFNOR.
- Normalisation franęaise X 50 - 756: Formation professionnelle. Demande de formation. Cahierdes charges de la demande, Paris 1992, AFNOR.
- Normalisation franęaise X 50 - 760: Formation professionnelle. Organisme de formation. Informations relatives 2 1‘offre, Paris 1992, AFIMOR.
- Normalisation franęaise X 50 - 761: Formation professionnelle. Organisme de formation. Service etprestation de service, Paris 1994, AFNOR.
- Normalisation franęaise X 50 - 764: Formation professionnelle. Lassu rance qualite en formation professionnelle. Moded‘emploi, Paris 1995, AFNOR.
- Pytel J., Serwin A. 1996 Kształcenie ustawiczne, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 8.