Ex oriente lux? Akredytacja w Europie po zburzeniu muru berlińskiego i podpisaniu Deklaracji Bolońskiej - charakter narodowy i różnorodność systemów
Main Article Content
Abstrakt
Jednym z celów Deklaracji Bolońskiej, podpisanej w 1999 roku, jest osiągnięcie przejrzystości systemów szkolnictwa wyższego. W wielu państwach europejskich metody zapewniania jakości kształcenia zaczęto zastępować procesem akredytacji. Zakładano, iż wynikiem tych działań będzie właśnie większa przejrzystość. Czy można skorzystać z doświadczeń państw Europy Środkowej i Wschodniej zdobytych po 1990 roku i odnoszących się do akredytacji? Autor utrzymuje, iż systemy akredytacyjne „pierwszej generacji” miały niemal wyłącznie charakter akademicki i celem ich było w większym stopniu ujednolicanie niż tworzenie różnorodnych systemów. W świetle dokumentu przyjętego w Bolonii systemy akredytacyjne „drugiej generacji” mają zapewnić większą różnorodność. W artykule ukazane są niektóre zasady zróżnicowanego systemu akredytacji, a także ich wpływ na kryteria i procedury oceny zewnętrznej. Następnie autor dokonuje porównania dwóch rodzących się modeli systemów akredytacyjnych w krajach Europy Zachodniej (Niemczech i Holandii) z wymaganiami określonymi w Deklaracji Bolońskiej oraz z zasadami zróżnicowanego systemu akredytacji. Na podstawie tego porównania formułuje wniosek, iż - mimo podjęcia już pewnych kroków w kierunku stworzenia otwartego i elastycznego systemu akredytacji - można odnieść wrażenie, że w dwóch wymienionych przypadkach utrzymanie kontroli na poziomie krajowym jest ważniejsze niż osiągnięcie przejrzystości w szerokim wymiarze europejskim.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- ABET 2001 Accreditation Board for Engineering and Technology: www.abet.org
- Akkreditierungsrat 2001 Akkreditierungsrat: www.akkreditierungsrat.de
- [The] Bologna... 1999 The Bologna Declaration on the European Space for Higher Education: www.cre.uniqe.ch
- Campbell C. i in. (2000) The European University. A Handbook on Institutional Approaches to Strategic Management, Quality Management, European Policy and Academic Recognition, European Training Foundation, Torino.
- EAPAA 2001 European Association for Public Administration Accreditation: www.eapaa.org
- EFMD 2001 European Foundation for Management Development: www.efmd.be
- Harvey L, Green D. 1993 Defining Quality, „Assessment and Evaluation in Higher Education”, vol. 18(1), s. 9-34.
- Harvey L., Knight RT. 1996 Transforming Higher Education, Society for Research into Higher Education & Open University Press, Buckingham.
- Kristoffersen D., Sursock A., Westerheijden D.F. 1998 Manual of Quality Assurance: Procedures and Practice, European Training Foundation, Torino.
- Sursock A. 2000 Towards Accreditation Schemes for Higher Education in Europe?, Centre for Higher Education Research and Information, London (Working Paper, mimeo).
- Vught F.A. van 1994 Intrinsic and Extrinsic Aspects of Quality Assessment in Higher Education, w: D.F. Westerheijden, J. Brennan, RA.M. Maassen (eds.): Changing Contexts of Quality Assessment: Recent Trends in West European Higher Education, Lemma, Utrecht, s. 31-50.
- Walsum S. van 2000 Student in spe verdiept zich nauwelijks in opleding, „Volkskrant”, 27 September.