Abstrakt
Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej zostały przedstawione związki upowszechnienia wiedzy i wyobrażeń o nauce z funkcjonowaniem społeczeństwa, a zwłaszcza - rządzeniem i polityką. Autor poświęca szczególną uwagę wpływowi opinii publicznej na politykę. Przedstawia także założenia polityki Unii Europejskiej w dziedzinie nauki i upowszechniania wiedzy oraz możliwe konsekwencje tej polityki. W drugiej części prezentowane są badania nad upowszechnieniem wiedzy o nauce, prowadzone w Unii Europejskiej, oraz podane wyniki jednego z sondaży: Eurobarometer 38.1 - Europeans, Science and Technology - Public Understanding and Attitudes, przeprowadzonego w dwunastu krajach Unii i powtórzonego w Polsce.
Bibliografia
Białecki I. 1996 Alfabetyzm funkcjonalny, „Res Publica Nowa”, nr 6.
Białecki I. 2000 Opinia publiczna w politycznej debacie, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Warszawa, s. 132-157.
Białecki I., Haman J. (2002): Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie (www.ifispan.waw.pl).
Bourdieu P 1972 La distinction, Le Minuit, Paris.
Converse RE. 1970 Attitudes and Non-attitudes; Continuation of a Dialogue, w: E. R. Tufte (ed.): The Ouantitative Analysis o f Social Problems, Addison-Wesley, Reading, Mass.
Democratising Expertise... 2002 Democratising Expertise and Establishing European Scientific Reference Systems (www: europa.eu.int/comm/governance/areas/group2/report_en.pdf).
Integracja Polski... 1996 Integracja Polski z Unią Europejską. Komunikat z badań, CBOS, Warszawa.
Sartori G. 1990 O demokracji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Schuman H., Presser S. (1981) Questions and Answers in Attitude Surveys, Academic Press, New York.
Science and Society... 2002 Science and Society. Action Plan, European Commission Office, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
White Paper... 2000 White Paper on European Governance (www: europa.eu.int/comm/).