Nauka i proces rządzenia w Unii Europejskiej - głos w dyskusji
Main Article Content
Abstrakt
Aspekty naukowe decyzji podejmowanych na szczeblu Unii Europejskiej, dotyczących kwestii administracyjnych lub zasad prowadzonej polityki, budzą coraz większe zainteresowanie. Pewne cechy tego procesu - w tym potencjalnie nieodwracalne skutki podejmowanych decyzji, wiążąca się z nimi niepewność oraz presja skłaniająca naukowców do wykazywania się konkretnymi wynikami - wskazują na potrzebę nowego określenia relacji między nauką a procesem rządzenia. Relacje te powinny się opierać na większej otwartości i szerszym udziale zainteresowanych stron. Komisja Europejska dąży do spełnienia tych wymagań poprzez sformułowanie wytycznych w kwestii zasady ostrożności oraz tworzenia europejskiego obszaru badawczego, co pozwoli na zintegrowanie badań naukowych na poziomie ogólnounijnym z badaniami prowadzonymi przez państwa członkowskie. Unia Europejska zwraca ponadto baczniejszą uwagę na zagadnienia związane z wiedzą oraz jej oceną.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Amendola A., Contini S., Ziomas I. 1992 Uncertainties in Chemical Risk Assessment, „Journal of Hazardous Materials”, nr 29.
- Anderson R.M. i in. 1996 Transmission Dynamics and Epidemiology o f BSE in British Cattle, „Nature”, nr 382, 29 August.
- Brooks H. 1964 The Scientific Adviser, w: R. Gilpin, C. Wright (eds.): Scientists and National Policy-making, Columbia University Press, New York.
- CSTAS 1999 Council of Science and Technology Advisors Secretariat: Science Advice for Government Effectiveness, Canada, May.
- EC 2000a European Commission: Towards a European Research Area, COM (2000) 6, January.
- EC 2000b European Commission: On the Precautionary Principle, COM (2000) 1.
- Funtowicz S., Ravetz J. 1990 Uncertainty and Quality in Science for Policy, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht.
- Funtowicz S., Ravetz J. 1993 Science for the Post-normal Age, „Futures”, nr 25 (7), s. 735-755.
- Gibbons M. 1999 Impacts: Science's New Social Contract with Society, „Nature”, nr 402 (C81), December.
- Jasanoff S. 1998 The Eye o f Everyman: Witnessing DNA in the Simpson Trial, „Social Studies of Science”, nr 28 (5-6), October - December, s. 713-740.
- KuhnT.S. 1970 The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago.
- Kyriakou D. (ed.) 2000 Science and Governance, „IPTS Report”, nr 45, June.
- Marino D.J. 1999 Variability in Psychical Constants from Standard Data Sources and Its Implication for Risk Assessment, w; Society for Risk Analysis Meeting: Final Programme, Atlanta, GA.
- May R. 1997 The Use of Scientific Advice in Policy Making, UK Office of Science and Technology, Department of Trade and Industry, London.
- Padilla A., Gibson I. 2000 Science Moves to Centre Stage, „Nature”, nr 403, s. 357-359.
- Perrow C. 1984 Normal Accidents: Living with High-risk Technologies, Basic Books, New York.
- Prodi R. 2000 Shaping the New Europe, European Parliament, Strasbourg, 15 February.
- Schon D.A. 1983 The Reflective Practitioner, Basic Book, New York.
- Stirling A. 1999 Interim Report on Precautionary and Science-based Approaches to Risk Assessment and Environmental Appraisal, prepared under the European Science and Technology Organisation network for the EC Forward Studies Unit.
- Tickner J. 2000 A Map towards Precautionary Principle, Island Press, Washington DC.
- Turner B. 1978 Man-made Disasters, Wykeham Press, London.
- Wilkinson D. 2000 Knowledge Management at JRC: Supporting the Creation, Maintenance and Utilisation of Scientific Knowledge in Support o f EU Policies. An Action Plan, Joint Research Centre internal document.