Abstrakt
Efektywne działanie na rynku edukacyjnym wymaga stosowania komunikacji marketingowej o zintegrowanym charakterze. Tworzy ją tzw. promocja mix, złożona z następujących elementów: reklama, marketing bezpośredni, promocja sprzedaży, public relations, sprzedaż osobista. Każda z tych składowych oferuje szkole wyższej bogate spektrum konkretnych środków i narzędzi oddziaływania na potencjalnych klientów (studentów i podmioty gospodarcze). Ważne jest zintegrowane, a więc łączne posługiwanie się nimi, które skutkuje powstawaniem korzystnych efektów synergicznych. W artykule przedstawiono najważniejsze narzędzia zintegrowanego komunikowania się uczelni z rynkiem.
Bibliografia
Berkowitz E., Kerin R., Hartley S., Rudelius W. 1994 Marketing, Irwin, Illinois.
Bovee C., Thill J. 1992 Marketing, McGraw-Hill Inc., New York.
Grządka M., Machul R 2000 Telewizja 2002, „Media i Marketing” (dodatek listopad/grudzień).
Kotler Ph. i in. 2002 Marketing. Podręcznik europejski, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
McCarthy J., Perreault W. 1993 Basic Marketing, Irwin, Illinois.
Pabian A. 1999 Marketing w budownictwie, Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa.
Pabian A. 2000a Biznesplan (rozdział Marketing), Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa.
Pabian A. 2000b Synergia miksów promocyjnych, „Marketing w praktyce”, nr 5.
Pabian A. 2001 a Agresywność marketingowa firm, „Marketing w praktyce”, nr 5.
Pabian A. 2001 b Marketing trudnych produktów, „Marketing w praktyce”, nr 7.
Pabian A. 2001 c Marketingowe przymierze, „Manager”, nr 5.
Pabian A. 2001 d Menedżerzy marketingu, „Marketing w praktyce”, nr 9.
Pabian A. 2001 e Potwierdzanie wartości produktu, „Marketing w praktyce", nr 6.
Pabian A. 2001 f Profesjonalne zarządzanie zadowoleniem klientów, „Marketing w praktyce”, nr 1.
Pabian A. 2001 g Reklama niekomercyjna, „Marketing w praktyce”, nr 4.
Przybyłowski K., Hartley S. i in. 1998 Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
Russell J., Lane W. 2000 Reklama według Ottona Kleppnera, Felberg SJA, Warszawa.