Kierunki kształcenia a rynek pracy - na przykładzie kierunków ekonomicznych oraz technicznych
Main Article Content
Abstrakt
Od początku lat dziewięćdziesiątych w polskim szkolnictwie wyższym zachodzą zmiany w strukturze kierunków kształcenia. W okresie tym w sposób znaczący wzrosło zainteresowanie kierunkami studiów ekonomicznych i pokrewnych, zmniejszyło się natomiast - kierunkami technicznymi. W pierwszej części artykułu autorki omówiły te zmiany i porównały je ze zmianami zachodzącymi w krajach Unii Europejskiej. W drugiej części nawiązały do wybranych wyników badań biogramów edukacyjnych. Prezentowane wyniki dotyczą przebiegu ścieżek edukacyjnych i zawodowych studentów, a także absolwentów kierunków ekonomicznych i pokrewnych oraz technicznych. Z badań tych można ostrożnie wnioskować, że absolwentów omawianych kierunków ekonomicznych i technicznych różnicuje droga edukacyjna na poziomie średnim, aktywność zawodowa podejmowana w czasie studiów oraz przejście ze szkolnictwa wyższego do rynku pracy.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Aktywność ekonomiczna... 2000, 2001, 2002, 2003 Aktywność ekonomiczna ludności Polski, GUS, Warszawa.
- Aoyama Y, Castells M. 2002 Une évolution empirique de la société Informationnelle: structure de l’emploi dans les pays du G7, 1920-2000, „Revue International du Travail”, vol. 141, nr 1-2.
- Białecki I., Sikorska J. (red.) 1998 Wykształcenie i rynek, Wydawnictwo TEPIS, Warszawa.
- Dietl J. 2002 Kierunek studiów - ilość czy jakość?, w: Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.
- Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Nowakowska-Siuta R. 2002 Licencjat w uczelni i na rynku pracy, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- Grzelońska U. 2002 Co to jest kierunek studiów ekonomicznych?, w: Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.
- Key Data... 2002 Key Data on Education in Europe, Eurydice, Brussels.
- Kierunki studiów ekonomicznych... 2002 Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.
- Kivinen O., Rinne R. 1993 The Education Market, Qualifications, and European Integration, „Higher Education in Europe", vol. XVIII, nr 2.
- Kluczowe dane... 2001 Kluczowe dane o edukacji w Europie 1999/2000, Eurydice, Warszawa.
- Kogan M., Brennan J. 1993 Higher Education and the World of Work: An Overview, „Higher Education in Europe”, vol. XVIII, nr 2.
- Kowalska A. (red.) 1995 Losy zawodowe absolwentów z lat 1989-1993, GUS, Warszawa.
- Kowalska A. (red.) 1998 Losy zawodowe absolwentów z lat 1994-1997, GUS, Warszawa.
- Kowalska A. 2000 Przejście między edukacją a rynkiem pracy - uwarunkowania i pomiar, opracowanie wykonane w ramach badań własnych finansowanych przez Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej, maszynopis.
- Kowalska A. 2001 Absolwenci w statystyce rynku pracy - doświadczenia Głównego Urzędu Statystycznego, w: U. Jeruszka (red.): Metody badania losów i karier absolwentów szkól zawodowych, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Kryńska E. 2003 Rynek pracy a oferta edukacyjna szkół wyższych. Sytuacja absolwentów, w: Raport o szkolnictwie wyższym. Diagnoza stanu i strategia rozwoju, Biuletyn nr 2(46)03 Biura Studiów i Ekspertyz Sejmu RR
- Minkiewicz B., Szapiro T. 2001 Ekonomiczne aspekty analizy ścieżek zawodowych - cel, metody i stan badań, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/18.
- Minkiewicz B., Szapiro T. (red.) 2001 Biogramy edukacyjne, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
- Rocznik... 1997; 1999; 2001 Rocznik statystyczny pracy, GUS, Warszawa.
- Schomburg H., Teichler U. 1993 Does the Programme Matter? Approach and Major Findings of the Kassel Graduate Survey, „Higher Education in Europe”, vol. XVIII, nr 2.
- Sprawozdanie... 2003 Sprawozdanie z działalności Państwowej Komisji Akredytacyjnej w 2002 roku, Warszawa, styczeń.
- Strahl D. 2002 Zasady tworzenia kierunków studiów - dziś i jutro, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.
- Szkoty wyższe... 1996-2002 Szkoły wyższe i ich finanse [w latach 1996-2002], GUS Warszawa.
- Teichler U., Kehm B.M. 1996 Ku nowemu rozumieniu relacji między szkolnictwem wyższym i światem pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 7.
- Teichler U. 1997 Des changements récents dans la transition de 1’enseignement supérieur a 1’emploi en République Fédérale d ’Allemagne, „Enseignement Supérieur en Europe”, vol. XXII, nr 4.
- Wójcicka M. 2002 Studia zawodowe w Polsce, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- Żabiński L. 2002 Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce - rozwój wewnętrzny czy multiplikacja?, w: Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna, Warszawa.