Status i funkcje eksperta w urządzaniu życia naukowego
Main Article Content
Abstrakt
Autorzy podejmują próbę odpowiedzi na następujące pytania: (1) Kim jest dobry ekspert w sprawach urządzania życia naukowego? (2) Jaka jest właściwa socjotechnika urządzania życia naukowego? (3) Jakimi preferencjami/racjonalnościami kierować się może ekspert zajmujący się sprawami urządzania życia naukowego? (4) Jakie funkcje pełni ekspert - znawca rozwiązywania problemów urządzania życia naukowego? (5) Jak właściwie urządzać warunki kształcenia i wychowywania adeptów nauki? (6) Jakie rodzaje gier (o sukces na rynku medialnym) toczy ekspert działający na polu urządzania życia naukowego w środowisku demokracji masowej, kultury masowej i nauki masowej?
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Ajdukiewicz K. 1960 Język i poznanie, t.1, rozdział Naukowa perspektywa świata, w: Wybór pism z lat 1920-1939, Warszawa.
- Ajdukiewicz K. 1965 Język i poznanie, t. II, rozdział O wolności nauki, w: Wybór pism z lat 1945-1963, Warszawa.
- Berger RL. 2002 Zaproszenie do socjologii, Warszawa.
- Besanęon A. 1989 Pomieszanie języków, Kraków.
- Bloom A. 1997 Umysł zamknięty, część trzecia: Uniwersytet, Poznań.
- Dixon B. 1984 Nie igra się z nauką, Warszawa.
- Dunbar R. 1996 Kłopoty z nauką, Gdańsk - Warszawa.
- Faguet J. 1922 Kult niekompetencji, Lwów - Warszawa.
- Gadamer H.G. 1992 Dziedzictwo Europy, rozdział Granice eksperta, Warszawa.
- Goćkowski J. 1974a Typy ekspertyz socjotechnicznych i formy współpracy decydentów i ekspertów w sprawach socjotechniki, „Prakseologia”, nr 1.
- Goćkowski J. 1974b Z zagadnień wychowywania kadry naukowej, w: A. Podgórecki (red.): Socjotechnika. Funkcjonalność i dysfunkcjonalność instytucji, Warszawa.
- Goćkowski J. 1984 Autorytety świata uczonych, Warszawa.
- Goćkowski J. 1996 Ethos nauki i role uczonych, Kraków.
- Goćkowski J. 1997 Krytyka naukowa a „homofoniczny” i „polifoniczny” styl uprawiania nauki, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 4.
- Goćkowski J. 2000 Ludzie „systemu” i ludzie „problemu". Wieczna wojna w teatrze życia naukowego, rozdział Epistemiczna i techniczna funkcja socjologii, Kraków.
- Goćkowski J. 2000-2001 Mistrz i uczeń w czasach nauki masowej i skomercjalizowanej, „Roczniki Nauk Społecznych” (Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego), t. XXVIII-XXIX, z. 1.
- Goćkowski J. 2001a O czterech działaniach profilaktycznych, „Nauka”, nr 4.
- Goćkowski J. 2001b University Model for Multiple Problem Areas, „Higher Education in Europe”, vol. XXVI, nr 3.
- Goćkowski J. 2002a Repertuar technik „inżynierii dusz ludzkich”, w: B. Chyrowicz (red.): Etyczne aspekty ingerowania w ludzką psychikę, Lublin.
- Goćkowski J. 2002b Typy tradycji w nauce, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 3 (153).
- Goćkowski J. 2005 Normy ethosu nauki a realia ekologiczne pracy naukowej, „Roczniki Nauk Społecznych” (Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego), t. XXXIII, z. 1.
- Goćkowski J. 2006 Status poznawczy taksonomii nauki, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 2.
- Goćkowski J., Kisiel R 1994 Wprowadzenie, w: J. Goćkowski, R Kisiel (red.): Patologia i terapia życia naukowego, Kraków.
- Goćkowski J., Kisiel R 1998 Model „obserwatora” i model „terapeuty” w socjologii nauki, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, nr 4.
- Hartmann N. 1987 Systematyczne przedstawienie własnej filozofii, w: W. Galewicz: N. Hartmann, Warszawa.
- Hobbes T. 1954 Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, rozdział XXV O radzie, Warszawa.
- Ingarden R. 1967 O wychowywaniu uczonych, w: A. Matejko (red.): Kierowanie pracą zespołową w nauce, Warszawa 1967.
- Jałowiecki B. 2002 Masowa nauka w masowym społeczeństwie, w: M. Chałubiński i in. (red.): Idee i ludzie demokracji. Rozważania w kręgu myśli Alexisa de Tocquevilte’a, „Colloguia Communia”, nr 2 (73).
- Kemeny J.G. 1967 Nauka w oczach filozofa, rozdział Czym jest nauka, Warszawa.
- Kmita J. 1976 Szkice z teorii poznania naukowego. Spór o determinanty rozwoju nauki, rozdział Nauka jako typ praktyki społecznej, Warszawa.
- Kuhn T.S. 1985 Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, Warszawa.
- Lakatos I. 1995 Pisma z filozofii nauk empirycznych, rozdział Historia nauki a jej racjonalne rekonstrukcje, Warszawa.
- Mikołaj z Kuzy 1997 O oświeconej niewiedzy, Kraków.
- Ossowski S. 1989 Taktyka i kultura, w: J. Karpiński: Nie być w myśleniu posłusznym. Ossowscy, socjologia, filozofia, Londyn.
- Podgórecki A. 1962 Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa.
- Popper K.R. 1992 Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna wiedzy, rozdział Kubel i reflektor: dwie teorie wiedzy, Warszawa.
- Popper K.R. 1999 Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, część pierwsza: Domysły, rozdział Ku racjonalnej teorii tradycji, Warszawa.
- Popper K.R. 2002 Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa.
- Ritzer G. 2003 Makdonaldyzacja społeczeństwa - wydanie na nowy wiek, Warszawa.
- Siewierski B. 1994 Patologiczne interpretacje dzieła naukowego, w: J. Goćkowski, R Kisiel (red.): Patologia i terapia życia naukowego, Kraków.
- Solla Price D.J. de 1967 Mała nauka - wielka nauka, Warszawa.
- Sztompka R 1973 Teoria i wyjaśnienie. Z metodologicznych problemów socjologii, Warszawa.
- Weber M. 1998 Polityka jako zawód i powołanie, rozdział Nauka jako zawód i powołanie, Kraków 1998.
- Zieliński R 1994 Ideologia, nauka i język, w: J. Goćkowski, R Kisiel (red.): Patologia i terapia życia naukowego, Kraków.
- Znaniecki F. 1992 Nauki o kulturze, Warszawa.