Uniwersytet: tradycyjny - przedsiębiorczy - oparty na wiedzy
Main Article Content
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie transformacji uniwersytetów od modelu klasycznego, przez uniwersytet przedsiębiorczy, do uniwersytetu - organizacji podporządkowanej wiedzy. Pierwsza część zawiera rys historyczny, który jest, zdaniem Autora, bardzo istotny, gdyż pozwala uzmysłowić sobie złożoność czynników mających wpływ na kierunki ewolucji współczesnych uczelni. W drugiej części, odnoszącej się do przyszłości uniwersytetu, Autor przedstawia model uniwersytetu przedsiębiorczego Burtona Clarka, wskazując na zagrożenia we wdrożeniu tej ciekawej idei. W części trzeciej podejmuje próbę opisu cech współczesnego uniwersytetu jako organizacji podporządkowanej wiedzy. Autor stara się wykazać, że uniwersytet przyszłości będzie podlegał istotnym zmianom w zakresie organizacji, kultury organizacyjnej oraz technologii, których wprowadzenie będzie wymagało podejmowania trudnych decyzji i, jak się wydaje, czasu.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Amabile T. 2001 The Work for Creativity, Oxford Forum for Assessment and Development.
- Andrews N., D’Andrea Tyson L. 2005 The Upwardly Global MBA (Szkoły biznesu muszą się zbliżyć do praktyki), „Zarządzanie na Świecie”, nr 2.
- Antonowicz D. 2005 Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
- Clark B.R. 1993 The Higher Education System. Academic Organization in Cross-National Perspective, University of California Press, San Francisco.
- Clark B.R. 1998 Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation, Pergamon for IAU Press, Oxford.
- Clark B.R. 2005 Sustaining Change in Universities. Continuities in Case Studies and Concepts, The Society for Research into Higher Education & Open University Press, Mc Graw-Hill, Maidenhead, Berkshire.
- Davenport Th.H., Prusak L. 2000 Working Knowledge. How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston.
- Deklaracja... 2006 Deklaracja z Glasgow. Silne uniwersytety dla silnej Europy, 1 maja 2006 (www.eua.be/eua/jsp/en/upload/GLASGOW declaration_FINAL_P0.1117550611801.pdf).
- Drucker R 1989 What Can Business Learn from Non-profits, „Harvard Business Review”, lipiec - sierpień.
- Drucker P. 1992 Innowacja i przedsiębiorczość, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Drucker R 2002 Myśli przewodnie Druckera, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
- Drucker R 2004 Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
- Evans Ch. 2005 Zarządzanie wiedzą, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Finanse... 1996 Finanse szkół wyższych w 1995 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
- Goldberg I. 2004 Polska a gospodarka oparta na wiedzy. W kierunku zwiększania konkurencyjności Polski w Unii Europejskiej, Bank Światowy, Region Europy i Azji Centralnej, Departament Rozwoju Sektora Prywatnego i Finansowego, Rewasz Publishing House, Pruszków.
- Jabłecka J. 1993 Niezależność, autonomia i wolność akademicka a model koordynacji szkolnictwa wyższego. Na marginesie artykułu C. Kerra, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.
- Jabłecka J. 1996 Diagnoza oraz wizja przyszłości szkolnictwa wyższego w świetle dokumentów UNESCO i Banku Światowego, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 8.
- Jabłecka J. 2000 Misja organizacji a misja uniwersytetu, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/16.
- Jabłecka J. 2002 Koordynacja badań akademickich. Teorie, koncepcje i rzeczywistość, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- Jabłecka J. 2004 Planowanie strategiczne w uniwersytecie przedsiębiorczym, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/23.
- Jasiński B. 2005 Turbulencja otoczenia, w: R. Krupski (red.): Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Jóźwiak J. 2003 Model uczelni przedsiębiorczej a model tradycyjny - doświadczenia polskie, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/21.
- Kotler Ph., Fox K. 1995 Strategic Marketing for Educational Institutions, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
- Koźmiński A.K. 1999 Misje i strategie szkół wyższych, w: J. Woźnicki J. (red.): Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
- Krupski R. 2005 Elastyczność organizacji, w: J. Krupski (red.): Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Kwiatkowski S. 2001 Szkoły wyższe - przykład organizacji nieinteligentnych?, w: Tworzenie organizacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
- Kukliński A. 2003 Gospodarka oparta na wiedzy - społeczeństwo wiedzy - trajektoria regionalna, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/22.
- Law S. (red.) 1939 Trzaski, Everta i Michalskiego encyklopedyczny słownik wyrazów obcych, Nakładem Księgarni Wydawniczej Trzaski, Everta i Michalskiego, Warszawa.
- Leja K. 2005 Zarządzanie „środek-góra - dół” w uczelni, w: J. Lewandowski (red.): Zarządzanie organizacjami gospodarczymi w wieku informacji, Politechnika Łódzka, Łódź, 1.1.
- Martin J.S., Wlarion R. 2005 Higher Education Leadership Roles in Knowledge Processing, „The Learning Organization”, vol. 12, nr 2.
- Międzynarodowe Stowarzyszenie... 2000 Międzynarodowe Stowarzyszenie Prezydentów Uniwersytetów. Deklaracja misji uniwersytetu - synteza, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/16.
- Mintzberg H. 1983 The Professional Bureaucracy, Designing Effective Organizations. Structures in Fives, Prentice- Hall, Englewood Cliffs.
- Morgan G. 2005 Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Oleksyn T. 2003 Systemy zarządzanie kompetencjami, w: B. Wawrzyniak (red.): Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2003.
- Perechuda K. 2005 Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Prahalad C.K., Ramaswamy V. 2005 Przyszłość konkurencji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
- Prawo... 2005 Prawo o szkolnictwie wyższym. Ustawa z 21 lipca 2005 r., DzU 2005, nr 164, poz. 1365.
- Rola uniwersytetów... 2004 Rola uniwersytetów w Europie wiedzy. Komunikat Komisji Europejskiej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/23.
- Sharifuddin Syed-lkhsan S.O., Rowland F. 2004 Knowledge Management in a Public Organization: A Study on the Relationship between Organizational Elements and the Performance of Knowledge Transfer, „Journal of Knowledge Management”, vol. 8, nr 2.
- Shattock M. 2005 European Universities for Entrepreneurship: Their Role in the Europe of Knowledge. The Theoretical Context, „Higher Education Management and Policy”, vol. 17, nr 3.
- Stabryła A. 2004 Analiza elastyczności systemu jako instrument programowania zmian i rozwoju, w: Elastyczność organizacji, Górnośląska Wyższa Szkota Handlowa, Katowice, materiał powielony.
- Szczepański J. 1993 Granice reform szkolnictwa wyższego, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2.
- Szkoły wyższe... 2005 Szkoły wyższe i ich finanse w 2004 roku, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
- Światowa deklaracja... 1999 Światowa deklaracja UNESCO. Szkolnictwo wyższe wXXI wieku: od wizji do działania, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 14.
- Wawrzyniak B. 2004 Państwo sprzyjające gospodarce opartej na wiedzy, w: W. Kieżun, J. Kubin J. (red.): Dobre państwo, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
- Wielka... Wielka encyklopedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, t. 28.
- Whatmore J. 1999 Releasing Creativity - How Leaders Develop Creative Potential in Their Teams, Kogan Page, London.
- Wnuk-Lipińska E. 1996 Uniwersytet dzisiaj - idea, cele i zadania, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 8.
- Wójcicka M. 1999 Zapewnienie jakości kształcenia w systemie szkolnictwa wyższego, w: J. Woźnicki (red.): Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.