Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna. Szkolnictwo wyższe a drabina edukacyjna i zawodowa w Polsce
Main Article Content
Abstrakt
W tekście analizujemy ekspansję edukacyjną z jednej strony i redukcję nierówności w dostępie do szkolnictwa wyższego z drugiej. Na podstawie rozległego materiału empirycznego (Badanie EU-SILC: European Union Survey on Income and Living Conditions) pokazujemy, że międzypokoleniowe wzorce przekazywania wykształcenia i (grup) zawodów są nadal niezwykle silne we wszystkich badanych systemach europejskich, w tym w Polsce. Edukacja wyższa w gospodarkach opartych na wiedzy jest głównym kanałem międzypokoleniowego awansu społecznego. Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna odzwierciedla poziom równości szans: młodsze pokolenia w większym stopniu „dziedziczą” wykształcenie i „dziedziczą” zawody po swoich rodzicach w mniej ruchliwych społeczeństwach, a w mniejszym stopniu – w społeczeństwach bardziej ruchliwych. Pokazujemy, że wyższe wykształcenie i najlepiej finansowo wynagradzane zawody są w Polsce „dziedziczone” częściej niż w większości krajów europejskich, z wyjątkiem krajów postkomunistycznych. Podczas gdy okres ekspansji edukacyjnej istotnie zwiększył sprawiedliwy dostęp do szkolnictwa wyższego w Polsce, awans społeczny widziany z perspektywy długofalowej zmiany między pokoleniami jest wciąż ograniczony. Dla młodych osób pochodzących z biedniejszych i gorzej wykształconych warstw społecznych szanse na uzyskanie wyższego wykształcenia oraz na pracę w zawodach dla wysoko wykwalifikowanych „białych kołnierzyków” są bardzo niskie. Dzieje się tak we wszystkich systemach europejskich, a szczególnie w systemach środkowoeuropejskich. W Polsce odsetek osób mających wyższe wykształcenie, których rodzice posiadali podstawowe wykształcenie, wynosi jedynie 6%.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Referencje
- Allen, J., Velden, R. van der (2011). The Flexible Professional in the Knowledge Society: New Challenges for Higher Education. Dordrecht: Springer.
- Altbach, Ph.G., Reisberg, L., Rumbley, L.E. (2010). Trends in Global Higher Education. Tracking an Academic Revolution. Rotterdam – Boston – Taipei: Sense.
- Archer, L., Hutchings, M., Ross, A. (2003). Higher Education and Social Class. Issues of Exclusion and Inclusion. London: RoutledgeFalmer.
- Arum, R., Gamoran, A., Shavit, Y. (2007). More Inclusion Than Diverson: Expansion, Differentiation, and Market Structure in Higher Education. W: Y. Shavit, R. Arum, A. Gamoran (red.), Stratification in Higher Education. A Comparative Study (1-37). Stanford: Stanford University Press.
- Attewell, P., Newman, K.S. (red.) (2010). Growing Gaps. Educational Inequality Around the World. Oxford: Oxford University Press.
- Baranowska, A. (2011). Does Horizontal Differentiation Make Any Difference? Heterogeneity of Educational Degrees and Labor Market Entry in Poland. W: I. Kogan, C. Noelke, M. Gebel (red.), Making the Transition: Education and Labor Market Entry in Central and Eastern Europe (216-239). Stanford: Stanford University Press.
- Bernardi, F., Ballarino, G. (2011). Higher education expansion, equality of opportunity and credential inflation: A European comparative analysis. A conference presentation at Human Capital and Employment in the European and Mediterranean Area, Bologna, 11th March 2011.
- Białecki, I., Dąbrowa-Szefler, M. (2009). Polish Higher Education in Transition. Between Policy Making and Autonomy. W: D. Palfreyman, D.T. Tapper (red.), Structuring Mass Higher Education. The Role of Elite Institutions (183-199). London: Routledge.
- Boni, A., Walker, M. (red.) (2013). Human Development and Capabilities. Re-Imagining the University of the Twenty-First Century. London: Routledge.
- Breen, R. (red.) (2004). Social Mobility in Europe. New York: Oxford University Press.
- Brighouse, H. (2010). Globalization and the Professional Ethic of the Professoriat. W: E. Unterhalter, V. Carpentier (red.), Global Inequalities and Higher Education. Whose Interests Are We Serving? (287-311). London: Palgrave Macmillan.
- Brighouse, H., Unterhalter, E. (2010). Education for Primary Goods or for Capabilities? W: H. Brighouse, I. Robeyns (red.), Measuring Justice. Primary Goods and Capabilities (193-214). Cambridge: Cambridge University Press.
- Brown, P., Lauder, H. Ashton, D. (2011). The Global Auction. The Broken Promises of Education, Jobs, and Incomes. Oxford: Oxford University Press.
- Brown, Ph., Lauder, H. (2010). Ecocomic globalisation, skill formation and the consequences for higher education. W: M.W. Apple, S.J. Ball, L.A. Gandin (red.), The Routledge International Handbook of the Sociology of Education (229-240). London: Routledge.
- Causa O., Johansson, A. (2009a). Intergenerational Social Mobility. Economics Department Working papers no. 707. Paris: OECD.
- Causa O., Johansson, A. (2009b). Intergenerational Social Mobility in European OECD countries. Economics Department Working papers no. 709. Paris: OECD.
- Domański, H. (2000). On the Verge of Convergence: Social Stratification in Eastern Europe. Budapest: CEU Press.
- Eurostudent (2011). Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. Hannover: HIS.
- Flores-Crespo, P. (2007). Situating Education in the Human Capabilities Approach. W: M. Walker, E. Unterhalter (red.), Amartya Sen’s Capability Approach and Social Justice in Education (45-66). New York: Palgrave.
- Frank, R.H. (2007). Falling Behind: How Rising Inequality harms the Middle Class. Berkeley: University of California Press.
- Hirsch, F. (1976). Social Limits to Growth. Cambridge: Harvard University Press. Holzer, H. et al. (2011). Where are All the Good Jobs Going? What National and Local Job Quality and Dynamics May Mean for US Workers. New York: Russell Sage Foundation.
- KE (2011a). Supporting Growth and Jobs – an Agenda for the Modernisation of Europe’s Higher Education Systems. Communication form the European Commission. Brussels. COM(2011) 567/2.
- King, R. (2004). The University in the Global Age. New York: Palgrave.
- Kwiek, M. (2012a). Changing Higher Education Policies: From the Deinstitutionalization to the Reinstitutionalization of the Research Mission in Polish Universities. Science and Public Policy. 39: 641-654.
- Kwiek, M. (2012b). Uniwersytet jako wspólnota badaczy’? Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 40(2): 71-101; http://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3294.
- Kwiek, M. (2013). From System Expansion to System Contraction: Access to Higher Education in Poland. Comparative Education Review. 57(3): 553-575.
- Kwiek, M. (2015a). Młoda kadra: różnice międzypokoleniowe w pracy naukowej i produktywności badawczej. Czym Polska różni się od Europy Zachodniej? Nauka. 3: 51-88; http://www.portalwiedzy.pan.pl/index.php/88-publikacje-kancalaria-pan/menunauki/912-nauka-5-2015.
- Kwiek, M. (2015b). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
- Kwiek, M. (2015c). Academic Generations and Academic Work: Patterns of attitudes, behaviors and research productivity of Polish academics after 1989. Studies in Higher Education, 40(8): 1354-1376.
- Kwiek, M. (2015d). The Unfading Power of Collegiality? University governance in Poland in a European comparative and quantitative perspective. International Journal of Educational Development 43: 77-89.
- Kwiek, M. (2015e). Umiędzynarodowienie badań naukowych. Polska kadra akademicka z perspektywy europejskiej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(45): 39-74; http://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4506.
- Kwiek, M. (2015f). Reformy uniwersytetów europejskich: państwo dobrobytu jako brakujący kontekst badań i polityki publicznej. Człowiek i Społeczeństwo. 39: 165-196; https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12158.
- Kwiek, M. (2015g). Nierówności w produkcji wiedzy naukowej – rola najbardziej produktywnych naukowców w 11 krajach europejskich. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1(45):269-308; http://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4541.
- Kwiek, M. (2015h). Prywatyzacja i deprywatyzacja: od ekspansji do implozji szkolnictwa wyższego w Polsce. Praktyka Teoretyczna. 3: 120-145.
- London Communiqué (2007). Towards the European Higher Education Area: responding to challenges in a globalised world. London.
- Mach, B.W. (2004). Intergenerational Mobility in Poland: 1972-88-94. W: R. Breen (red.), Social Mobility in Europe (269-286). Oxford: Oxford University Press.
- Marginson, S. (1997). Markets in Education. St. Leonards: Allen & Unwin.
- Nussbaum, M. (2010). Not For Profit. Why Democracy Needs the Humanities. Princeton: Princeton University Press.
- OECD (2010a). Going for Growth. Economic Policy Reforms. Paris.
- Otto, H.-U., Ziegler, H. (red.) (2010). Education, Welfare and the Capabilities Approach. A European Perspective. Opladen – Farmington Hills: Barbara Budrich Publishers.
- Reimer, D., Noelke, C., Kucel, A. (2008). Labor Market Effects of Field of Study in Comparative Perspective. An Analysis of 22 European Countries. International Journal of Comparative Sociology. 49(4-5): 233-256.
- Schneider, K., Otto, H.-U. (red.) (2009). From Employability Towards Capability. Luxembourg: Inter-Actions.
- Schomburg, H., Teichler, U. (2006). Higher Education and Graduate Employment in Europe. Results from Graduate Surveys from Twelve Countries. Dordrecht: Springer.
- Shavit, Y., Blossfeld, H.-P. (red.) (1993). Persistent Inequality. Changing Educational Attainmnety in Thirteen Countries. Boulder: Westview Press.
- Shavit, Y., Arum, R., Gamoran, A. (red.) (2007). Stratification in Higher Education. A Comparative Study. Stanford: Stanford University Press.
- Stankiewicz, Ł. (2014). Spór o edukację wyższą w perspektywie teorii dóbr pozycjonalnych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 66(2): 109-130.
- Trow, M. (2010). Problems in Transition from Elite to Mass Higher Education. W: M. Burrage (red.), Twentieth-Century Higher Education. Elite to Mass to Universal (86-142). Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
- Unterhalter, E., Carpentier, V. (2010). Introduction: Whose Interests are We Serving? Global Inequalities and Higher Education. W: E. Unterhalter, V. Carpentier (red.), Global Inequalities and Higher Education. Whose Interests Are We Serving? (1-42). London: Palgrave Macmillan.
- Unterhalter, E. (2010). Considering Equality, Equity and Higher Education Pedagogies in the Context of Globalization. W: E. Unterhalter, V. Carpentier (red.), Global Inequalities and Higher Education. Whose Interests Are We Serving? (91-116). London: Palgrave Macmillan.
- Vignoles, A. (2013). Widening Participation and Social Mobility. W: C. Callender, P. Scott (red.), Browne and Beyond. Modernizing English Higher Education (112-129). London: IoE Press.
- Walker, M. (2006). Higher Education Pedagogies. Maidenhead: Open University Press.
- Walker, M. (2010). Capabilities and Social Justice in Education. W: H.-U. Otto, H. Ziegler (red.), Education, Welfare and the Capabilities Approach. A European Perspective (155-170). Opladen and Farmington Hills: Barbara Budrich Publishers.
- Walker, M., Unterhalter, E. (red.) (2007). Amartya Sen’s Capability Approach and Social Justice in Education. New York: Palgrave.