Abstract
Rationality of policy of science and higher education is based on the assumption that the aim of this policy is the best quality of research and teaching. It is widely assumed that this quality can be measured and assessed. It is determined by accepted set of indicators and parameters, that the evaluation of academic institutions is based on. Results of evaluation creates a foundation for funding. The better the institution - according to accepted indicators - the higher the funding. Does such meritocratic rule of funding distribution increases the quality of research and teaching? Author of the article claims that there is a lack of proofs for such claim. The quality of research and teaching is also influenced by the ethos of science, that determine patterns and values that regulate the role of teacher and researcher. The final part of the article includes the analysis of the relationship between academic ethos and the quality-oriented policy based on parameters and indicators.References
Antonowicz D., Brzeziński J.M. 2013. Doświadczenia parametryzacji jednostek naukowych z obszaru nauk humanistycznych i społecznych 2013 – z myślą o parametryzacji 2017, „Nauka”, nr 4.
Bachmannn K. 2013. Rankingi szkół wyższych nie są obiektywne, „Gazeta Wyborcza” (http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,14715050,Bachmann__Rankingi_szkol_wyzszych_nie_sa_obiektywne.html#).
Białecki I. 2007. Mertona etos nauki a zmiany sytuacji szkół wyższych, w: A. Lewicka-Strzałecka (red.): Współczesne wyzwania nauk praktycznych, księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Wojciechowi Gacparskiemu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, s. 117–137.
Boudon R. 1977. Les effets pervers et l’action sociale, PUF, Paris.
Kołakowski L. 1994. Po co uniwersytet?, „Gazeta Wyborcza”, nr 61.
Kwiek M. 2010. Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Lyotard J.F. 1993. Political Writings, UCL Press, London.
Merton R.K. 2002. Teoria socjologiczna i struktura społeczna, rozdz. „Nauka i demokratyczny ład społeczny”, tłum. E.T. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szawiel T. 2005. Wartości a transformacja, w: Jan Szomburg i in., System wartości i norm społecznych podstawą rozwoju Polski, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk, s. 46.