Abstract
The universality of the mass media in socio-economic life seems obvious. However the process of shaping the present role of the media has undergone many changes. It is not only the journalistic milieu that has changed under the influence of society, but also, and above all, society has yielded to the influence of the surging wave of information. The promotion of certain attitudes, including ethical attitudes, has changed the mode of functioning of many public institutions. Higher education does not remain immune to this influence, but as regards ethics we observe significant departures from the generally desired norm, which in the case of the intellectual elite and the academia as the centre of knowledge is much higher than in the other sectors. The role of the media in promoting ethical attitudes is therefore inestimable in the academic milieu.
Funding
media
ethics
higher education
References
Belsey A., Chadwick R. 1995. Ethics and politics of the media: The quest for quality, w: A. Belsey, R. Chadwick (red.): Ethical Issues in Journalism and the Media, Routledge, London – New York.
Bertrand C.-J. 2007. Deontologia mediów, tłum. T. Szymański, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.
Borowik B. 2001. Etyka zawodu nauczyciela akademickiego w opinii studentów, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 4, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Borowik R., Laird S., Borowik B. 2005. Etyka i świat wartości studentów kierunku zarządzanie, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 8, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Bralczyk J. 2004. Manipulacja językowa, w: Z. Bauer, E. Chudziński (red.): Dziennikarstwo i świat mediów, TAiWPN Universitas, Kraków.
Chyliński M., Rus-Mohl S. 2002. Dziennikarstwo, Grupa Wydawnicza Polskapresse, Warszawa.
Gasparski W. 2003. Etyka nauki i etyka biznesu: podobieństwa i różnice, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 6, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Gawroński S. 2005. Moralność media relations, w: A. Siewierska-Chmaj (red.): Teoria, praktyka, etyka. O kształceniu dziennikarzy w Polsce i na świecie, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów.
Gładys-Jakóbik J. 2001. Psychologiczno-społeczne uwarunkowania procesów komunikowania, w: B. Jung (red.):
Media. Komunikacja. Biznes elektroniczny, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Goban-Klas T. 2000. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków.
Goban-Klas T. 2005. Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
International Principles… 2010. International Principles of Professional Ethics in Journalism, Consultative Club of International and Regional Organizations of Journalists in Paris in November 1983 (http://ethicnet.uta.fi/international/international_principles_of_professional_ethics_in_journalism [dostęp 13.11.2010]).
Jachimowski M. 2006.Dziennikarstwo w społeczeństwie informacyjnym (krótkie wprowadzenie do problemu), w: S. Michalczyk (red.): Media i komunikowanie w społeczeństwie demokratycznym. Szkice medioznawcze, Sosnowiec.
Lepa A. 2003. Etyka w mediach, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 6, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Lewicka-Strzałecka A. 1999. Etyka biznesu jako etyka zawodowa, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 2, Salezjańska. Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Miczka T. 2004. Edukacja medialna jako podstawa kształcenia i wychowania w społeczeństwie informacyjnym, w: I. Borkowski (red.): Edukacja medialna. Teksty i preteksty, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.
Mikołajczyk Z. 2004. Rola kierownika katedry w uczelni wyższej – refleksje na tle własnych doświadczeń, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 7, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Mocek S. 2006
Dziennikarze po komunizmie, Wydawnictwo Naukowe,Scholar, Warszawa.
Mrozowski M. 2001. Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
Nowak E., Cern K.M. 2008. Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Olbrycht K. 2002. Dylematy etyczne środowiska akademickiego, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 5, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Olbrycht K. 2005. Szkoła wyższa jako środowisko kształtowania się społecznej więzi moralnej, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 8, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Pisarek W. 2004. Kodeksy etyki dziennikarskiej, w: Z. Bauer, E. Chudziński (red.): Dziennikarstwo i świat mediów, TAiWPN Universitas, Kraków.
Pleszczyński J. 2007 Etyka dziennikarska, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Rzepliński A. 2005. Ład etyczny w mediach, „Forum Dziennikarzy”, nr 3/75.
Sareło Z. 2002. Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Seweryński M. 2004. Uwagi o problemach etycznych środowiska akademickiego, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 7, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Smoluk A. 2005. Ekonomia, etyka i nauka, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 8, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Stasiuk K. 2003. Etyczne ramy public relations jako formy komunikowania społecznego, w: J. Świda, D. Tworzydło (red.): Public relations, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów.
Śniadecki J. 2008. Informacja przed opinią – główna norma moralna w etyce dziennikarskiej, na przykładzie. mediów lokalnych, w: J. Kania (red.): Media masowe w oddziaływaniu na rozwój regionu, Pedagogium Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Szczecinie, Szczecin.
Tchorzewski A.M. de 2003. Środowisko akademickie wobec wyzwań i wyborów moralnych, w: Annales. Etyka w życiu. gospodarczym, t. 6, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Turek-Kwiatkowska L. 2006. Uwarunkowania społeczne a transformacja kultury, „Edukacja humanistyczna”, nr 1.
Turski Ł.A. 2003. Nauka a życie gospodarcze państw „nie do końca rozwiniętych”, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, tom 6, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
Zbonikowska I. 2010. Nowe realia zarządzania marką, „Strategie marek 2010, Harvard Business Review Polska”.