Social research on the Internet. Virtual etnography in theory and practice
PDF (Język Polski)

Keywords

virtual ethnography
qualitative research
internet research

How to Cite

Jurek, K. (2013). Social research on the Internet. Virtual etnography in theory and practice. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(41), 86–99. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1657

Abstract

The purpose of this paper is to discuss virtual ethnography, one of the qualitative research methods. Author shares his experiences in connect with observetion of online communities (and religious practices), possible approaches and dilemmas that may occur with the use of this method in the research project.
PDF (Język Polski)

Funding

Polish National Science Centre grant DEC-2011/01/N/HS6/05171

References

Angrosino M. 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN.

Batorski D., Olcoń-Kubicka M. 2006, Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, „Studia Socjologiczne” 3

Baym N. K. 1998, The Emergence of On-Line Community, w: Jones S. G. (red.), Cybersociety 2.0. Revisiting Computer-Mediated Communication and Community, Thousand Oaks: Sage

Ben-Ze`ev A. 2005, Miłość w sieci. Internet i emocje, Poznań: Rebis.

Berman, J., Bruckman, A.S. 2001,The Turing Game. Exploring identity in an online environment, ”Convergence” 7, http://www.cc.gatech.edu/~asb/papers/convergence-tg-01.pdf (stan na 13.01.2014)

Błachnio A. 2007, Przegląd wybranych badań nad wpływem Internetu na dobrostan psychiczny i kontakty społeczne użytkowników, „Psychologia Społeczna” 3-4

Błaszczyk A. 2001, Przestrzeń w wymiarze wirtualnym, w: Kowalski P. (red.), Przestrzenie, miejsca, wędrówki. Kategoria przestrzeni w badaniach kulturowych i literackich, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Bolter J. D. 1990, Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, Warszawa: PIW.

Bolter J. D. 2001, Identity [and the Internet], w: Swiss T. (red.), Unspun: Key Concepts for Understanding the World Wide Web, New York: NYU Press

CBOS 2012, Korzystanie z internetu, Komunikat z badań BS/81/2012, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_081_12.PDF (stan na 13.01.2014)

Chandler D. 1998, Personal Homepages and the Construction of Identities on Web, http://www.aber.ac.uk/media/Documents/short/webident.html (stan na 13.01.2014)

Couper, M. P. 2000, Web surveys: A review of issues and approaches, ”Public Opinion Quarterly” 64

Deredas A. 2010, Internetowe (re)konstrukcje rzeczywistości społeczno-kulturowej. Przykład czaterii,w: Jagiełło E., Schmidt P. (red.), Homo interneticus. Etnograficzne wędrówki w głąb sieci, Lublin: Wiedza i Edukacja

Diagnoza Społeczna 2011, Warunki i jakość życia Polaków, Czapiński J., Panek T. (red.), http://www.sna.pl/teksty/raport_diagnoza2007.pdf (stan na 13.01.2014)

Dillman D. 2000, Mail and Internet Surveys: The Tailored Design Method, New York: John Wiley.

Długosz D. 2011, Już ponad dwa miliardy internautów!, http://www.komputerswiat.pl/nowosci/internet/2011/23/juz-ponad-dwa-miliardy-internautow!.aspx (stan na 13.01.2014)

Donath J. S. 1999, Identity and Deception in the Virtual Community, w: Smith M. A., KollockP. (red.), Communities in Cyberspace, London: Routledge

Gogołek W. 2010, Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie, paradoksy, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Hine Ch. 1998, Virtual Ethnography, http://www.cirst.uqam.ca/pcst3/pdf/Communications/hine.pdf (stan na 13.01.2014)

Hofmokl J. 2009, Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

International Telecommunication Union 2012, Measuring the Information Society, http://www.itu.int/dms_pub/itu-d/opb/ind/D-IND-ICTOI-2012-SUM-PDF-E.pdf (stan na 13.01.2014)

Jurek K. 2011, Nowy wymiar komunikacji. Właściwości społeczeństwa sieci w Manuela Castellsa, „Acta Humana” 2

Kaznowski D. 2011, Nowy marketing, Warszawa: VFP Communications.

Kaplan A. M., Haenlein M. 2010, Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, ”Business Horizons” 53

Kopsztejn M. 2012, Wpływ Internetu i gier komputerowych na występowanie zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży, w: Szeligiewicz-Urban D., Uczeń bezpieczny w cyberprzestrzeni, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza HUMANITAS

Kraut R. E., Olson J., Manaji M., Bruckman A., Cohen, J., Couper, M. 2003, Psychological Research Online: Opportunities and Challenges, ”American Psychologist” 59

Mann Ch., Stewart F. 2000, Internet communication and qualitative research. A handbook for researching online, London: Sage Publications.

Mazurek P. 2006, Internet i tożsamość, w: Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń internetu, Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”, http://www.academia.edu/2042363/Mazurek_Pawel_2006_Internet_a_tozsamosc_w_D._Batorski_M._Marody_A._Nowak_red._Spoleczna_przestrzen_internetu_Warszawa_Wyd._SWPS (stan na 13.01.2014)

Miller P. 2012, Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 1

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka.

Olcoń M. 2006, Zogniskowane wywiady grupowe online – charakterystyka techniki badawczej, w: Jonak Ł., Mazurek P., Olcoń M., Przybylska A., Tarkowski A., Zając J. M. (red.), Internet– społeczne aspekty medium, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Reips U-D. 2000, The Web Experiment Method: Advantages, Disavantages, and Solutions, w: M.H. Birnbaum (red.) Psychological Experiments on the Internet, San Diego: Academic Press

Schmidt P. 2010, www.laliki.masternet.pl. Nowy wymiar społeczności lokalnej, w: Jagiełło E., Schmidt P. (red.), Homo interneticus. Etnograficzne wędrówki w głąb sieci, Lublin: Wiedza i Edukacja

Siuda P. 2009, Eksperyment w Internecie – nowa metoda badań w naukach społecznych, ,,Studia Medioznawcze’’ 3

Siuda P. 2010a, Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Siuda P. 2010b, Prowadzenie badań w internecie – podstawowe problemy etyczne, ,,Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 4

Szpunar M. 2009, Komunikacja CMC i jej wpływ na procesy komunikacyjne, w: Graszewicz M., Jastrzębski J. (red.), Teorie komunikacji i mediów, Wrocław: Atut Universal McCann2009, Power to the People – Wave 4, http://universalmccann.bitecp.com/wave4/Wave4.pdf(stanna 13.01.2014)

TNS OBOP 2007, Polacy na zakupach w internecie, Badanie przeprowadzone przez TNSOBOP na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, http://www.uokik.gov.pl/download.php?id=207 (stan na 13.01.2014)

Walther, J. B., Parks, M. R. 2002. Cues filtered out, cues filtered in: Computer-mediated communication and relationships, w: Knapp M. L., Daly J. A. (red.), Handbook of interpersonal communication, Thousand Oaks, CA: Sage

Wejland A. P. 2010, Założenia teoretyczne i metodologiczne badań Internetu i w Internecie. Kilka uwag krytycznych, w: Jagiełło E., Schmidt P. (red.), Homo interneticus. Etnograficzne wędrówki w głąb sieci, Lublin: Wiedza i Edukacja

Zając J. M., Batorski D. 2007, Jak skłonić do udziału w badaniach internetowych: zwiększanie realizacji próby, „Psychologia Społeczna” 3-4

Zając J. M., Krejtz K. (2007), Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, „Psychologia Społeczna” 3-4

Zając J. M. (2007), Komunikacja zapośredniczona przez komputer (CMC) oraz jej implikacje dla badań w internecie, Materiały do kursu „Wykorzystanie Internetu w badaniach społecznych”, http://www.sna.pl/teksty/Zaj%b9c%2007%20CMC%20i%20implikacje.pdf (stan na 13.01.2014)