The ‘Not-to-buy trend’ – the new version of an old phenomenon
PDF (Język Polski)

Keywords

consumerism
exchange
borrowing things
reconstructing objects
remaking objects

How to Cite

Majdecka, E. (2013). The ‘Not-to-buy trend’ – the new version of an old phenomenon. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(41), 143–152. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/1661

Abstract

Not-to-buy trend - the idea of an exchange, borrowing things, reconstructing or remaking objects is not a discovery of the present time. Only currently a tool of Internet has made us able to increase the speed of communication and has connected people we would not have been able to get in to before. This tool has given us a chance to reinforce the popularity of a ‘Not-to-buy trend’. This article is describing elements of the ‘Not-to-buy trend’ by pointing out sets of characteristic actions, groups of participants and their motivation that take part in (what is be named by people surveyed) a Life Style. The thesis describes and also comments some of the principals that rule the behavior of some specific consumer groups, gathering around different virtual spaces on the Internet. I also point out a different understanding of ‘consumerism’ used among the anthropologists, sociologists, people surveyed. The definitions constructed by each of the groups seem to be contradictive. At the end I am wondering, if “Not-to-buy trend” is only a new way of old phenomenon or maybe something totally new
PDF (Język Polski)

References

Appadurai A. 2005, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji., Kraków: Universitas

Barański J. 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Baudrillard J. 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Bauman Z. 2005, Konsumując życie, w: Jawłowska A., Kempy M. (red.), Konsumpcja

– istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN

Bauman Z. 2007, Konsumenci w społeczeństwie konsumentów, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Jawłowska A. 2005, Wstęp, w: Jawłowska A., Kempy M. (red.), Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN

Majdecka E., Trend do niekupowania, „Studia Socjologiczne” 4/2012

Makarenko V., Moda na pożyczanie, „Wysokie Obcasy Extra” 4/2011

Szlendak T. 2008, Supermarketyzacja: Religia i obyczaje młodzieży w kulturze konsumpcjonistycznej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Veblen T. 1971, Teoria klasy próżniaczej, Warszawa: PWN

Wyka A. 1993, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN