Abstract
This paper discusses the higher education reform initiated by the Bologna Process. In her analysis, the author invokes the core Bologna documents and reflects on the notion of a hidden curriculum, positing that structural reforms in schools of higher education will, in the long run, significantly influence the position of universities in European societies, as well as intellectual dispositions of graduates. The hidden curriculum of universities within the European Area of Higher Education means that education is employed to serve higher- level economic and socio-political rather than scientific goals.
References
Bloom A. 1997 Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, tłum. T. Bieroń, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Bauman T. 2003 Zagrożona tożsamość uniwersytetu, w: A. Ładyżyński, J. Raińczuk (red.): Uniwersytet: między tradycją a wyzwaniami współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Crosier D., Purser L., Smidt H. 2007 Trends V: Universities Shaping the European Higher Education Area. An EUA Report, European University Association (http://www.eua.be/fileadmin/user_upload/files/Publications/
Trends_V_universities_shaping_the_european_higher_education_area.p df).
Czeżowski T. 1946 O uniwersytecie i studiach uniwersyteckich, Księgarnia Naukowa T. Szczęsny i S-ka, Toruń.
Dokumenty... 2007 Dokumenty Procesu Bolońskiego. Deklaracja Bolońska 1999. Komunikat konferencji w Pradze 2001. Komunikat konferencji w Berlinie 2003. Komunikat konferencji w Bergen 2005. Komunikat konferencji w Londynie (http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/
/53/38538/20080820_publikacje_Proces_Bolonski.pdf).
Furedi F. 2008 Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, przeł. K. Makaruk, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Galar R. 1997 Uniwersytet jako narzędzie adaptacji cywilizacyjnych, w: H. Samsonowicz, J. Sławiński, L. Szczucki (red.): Idea uniwersytetu u schyfku tysiąclecia, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Warszawa.
Kraśniewski A. 2006 Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, Warszawa (http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/19/79/19793/europejskie_szkolnictwo_wyzsze_2006.pdf).
Meighan R. 1993 Socjologia edukacji, przeł. E. Kiszkurno-Koziej, Z. Knusten, R Kwieciński, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Rozporządzenie... 2006 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 czerwca 2006 roku a sprawie nazw kierunków studiów, „Dziennik Ustaw” 2006, nr 121, poz. 838.
Twardowski K. 1992 Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.