Abstract
The adoption of a model interpretation of management of the quality of educational services based on the concept of Chain value raises the need for a change of approach to the assessment of the quality of educational services. The measure of the quality of educational services becomes a value added supplied to the university stakeholders. The ability to create value is determined by the effectiveness and efficiency of processes undertaken in the university. The purpose of the article is to present the model of management of the quality of educational services, and the concept of evaluation of the quality of educational services based on measuring the value added in terms of didactic, marketing, economics and organization. A practical illustration of the presented concept are the results of research carried out at the Academy of Physical Education under the name of Jerzy Kukuczka in Katowice. In the summary of the undertaken considerations it can be concluded that the proposed concept of the multi-aspect evaluation of the quality of educational services can be successfully used in the measurement, evaluation and improvement of university processes. The concept of evaluation covering the didactic, organization, marketing and economics aspects allows for a dynamie and multi-factor understanding of the quality of educational services as the effect of process carried out in universities.
References
A Frameworkfor Oualifications... 2005 A Framework for Oualifications the European Higher Education Area (www.bologna-bergen).
Balzer W. K. 2010 Lean Higher Education. Incereasing the Value and Performance of University Processes, CRC Press, New York.
Banathy B.H. 1994 Projektowanie systemów edukacji. Podróże w przyszłość, Politechnika Wrocławska, Wrocław.
Bielecki P. 2011 Kompetencje absolwentów studiów wyższych w świetle ogólnoeuropejskich badań CHEERS, REFLEX i TUNING, w: K. Jędralska, J. Bernais (red.): Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Botas R 2011 The consumption values of and empowerment of student as customer in higher education and its implications for higher education policy, w: Positive Futures for higher education: connections, communities and criticality, Conference Papers Society for Research into Higher Education, Newport, Great Britain.
Brzezińska A., Brzeziński J., Eliasz A. (red.) 2004 Ewaluacja a jakość kształcenia w szkole wyższej, Wydawnictwo Academica, Warszawa.
Chłodnicki M. 2004 Usługi profesjonalne, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Conti T, 1993 Building Total Quality. A guide for management, Chapman&Hall, London.
Ewell PT. 2001 Accreditation and Student Learning Outcomes: A Proposed Point of Departue, CHEA Occasional Paper, wrzesień (www.chea.org/award/StudentLearningOutcomes2001.pdf).
Geryk M. 2010 Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Herman A., Szablewski A. (red.) 1999 Zarządzanie wartością firmy, Poltext, Warszawa.
Jarecki W. 2008 Szacowanie indywidualnych kosztów kształcenia na studiach wyższych, „Przegląd Organizacji”, nr 1.
Jedynak P 2007 Ocena normalizowanych systemów zarządzania jakością. Instrumenty i uwarunkowania wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Jeruszka U. (red.) 2000 Efektywność kształcenia zawodowego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
Keston H., Fulcher Ph., Christopher D. 2007 Value-Added: Some Clarification, Newport University Virginia Assessment Group, 3 lutego.
Kolasiński M., Lisiecki P 2004 Cena na rynku edukacji wyższej, w: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.): Marketing szkól wyższych, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Poznań.
Lisiecka K. 2002 Kreowanie jakości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Lisiecka K., Maciąg J. 2010 O jakości usług edukacyjnych w szkołach wyższych, w: T. Wawak (red.): Komunikacja i jakość w zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Łańcucki J. (red.) 2006 Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Łomny Z. 1996 Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu, Radom.
Makkar U., Gabriel E., Tripathi S.K. 2008 Value chain for higher education sector-case studies of India and Tanzania, „Journal of Services Research”, wyd. spec., luty.
PN-EN ISO 9000:2006 System zarządzania jakością - Podstawy i terminologia, Rolski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2006.
PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością - Wymagania, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa 2009.
Rabczuk W. 2000 Strategiczne cele edukacji w świetle raportu J. Delorsa i Białej Księgi Unii Europejskiej, w: R. Leppert (red.): Edukacja w świecie współczesnym, Impuls, Kraków.
Reavill L.R.R 1998 Ouality assessment, total quality management and the stakeholders In the UK Higher Education System, „Managing Service Ouality” , wyd. 1, t. 8, s. 55.
Roadmap for the OECD... 2008 Roadmap for the OECD Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO) Feasibilty Study (www.oecd.org/edu/ahelo).
Rokita J. 2005 Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Rummler G.A., Brache A.R 2000 Podnoszenie efektywności organizacji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Stoma M. 2004 Jakość a satysfakcja - różnice i wzajemne relacje, „Problemy Jakości”, nr 4.
Świętochowska U. 2001 Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.
Ustawa... 2011 Ustawa z dnia 18 marca 2011 roku o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz ustawy o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, „Dziennik Ustaw” Nr 84, poz. 455.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego... 2008 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 roku w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez cale życie (2008/C 111/01).