Abstract
The author is presenting chosen results of the questionnaire survey conducted amongst over 600 employers from the entire Poland, this comprising almost 90 from the region of Masovia, pertaining to the demand for qualifications and competence of graduates of higher education institutions entering the labor market. The survey is pointing to a maladjustment of competence of graduates to the expectations of employers, and to a distinct divergence between the directional structure of education in Polish higher education institutions and the structure of the education expected by the economy. Graduates’ competence sought by employers are different from competence possessed by these graduates. Employers notice particularly the lack of well-developed generał, soft competence of the majority of graduates, competence that considerably increase the chances to get work and have a professional success. The article also contains information about the structure of the demand for graduates of specific groups of studies planned in surveyed companies for 2012-2015.
References
Aktywność... 2012 Aktywność ekonomiczna ludności Polski, IV kwarta12011 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Bielecki R 2011 Kompetencje absolwentów studiów wyższych w świetle ogólnoeuropejskich badań CHEERS, REFLEX i TUNING, w: K. Jędralska, J. Bernais (red.): Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu, Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice.
Drogosz-Zabłocka E., Macioł S., Minkiewicz B., Moskalewicz-Ziółkowska E., Romanowska M. 2012 Diagnoza zapotrzebowania na kwalifikacje i kompetencje absolwentów uczelni wyższych Mazowsza wchodzących na rynek pracy. Raport z badania, Politechnika Warszawska, Warszawa.
GUS 2011 This is Poland, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Macioł S. 2011 Zapotrzebowanie na kwalifikacje i kompetencje absolwentów szkól wyższych wchodzących na rynek pracy w świetle wyników badań ankietowych wśród pracodawców w 2011 roku, raport z badania IRG SGH, ORSE SGH Warszawa.
OECD 2010 Education at a Glance 2010: OECD Indicators, Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris.
Szkoły wyższe... 2011 Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r., Gtówny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Vassiliou A. 2011 Nowa strategia „Europa 2020”, „Forum Akademickie”, nr 11.