Social responsibility of the higher education institution in the context of its image
PDF (Język Polski)

Keywords

higher education institution
image of the higher education institution
social responsibility of the higher education institution

How to Cite

Białoń, L., & Werner, E. (2012). Social responsibility of the higher education institution in the context of its image. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(39), 142–161. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/3279

Abstract

In the article the problem of the nature of the social responsibility of the higher education institution is being raised. Discussed are considerations and benefits which this kind of the activity can bring to the institution, as well as barriers which are standing in the way of its realization. We connect the concept of social responsibility with the image activity of the higher education institution, emphasizing its way of communicating with stakeholders. The purposes of the article are as follows: - describing the nature of the social responsibility of higher education institutions, taking into consideration its stakeholders and developmental tendencies; - pointing to the the association between the social responsibility and the image of the higher education institution and the description of fundamentals and tools for creating its image; - proposals concerning the area of responsibility of the social higher education institution.

PDF (Język Polski)

References

Adamczyk J. 2009 Spoteczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Antonowicz D. 2004 W poszukiwaniu nowego paradygmatu zarządzania uniwersytetami w Polsce, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2 (24).

Brdulak J. 2012 Budowanie innowacyjności przedsiębiorstwa poprzez współpracę z gospodarką, w: M.A. Weresa, K. Poznańska (red.): Procesy tworzenia wiedzy oraz transferu osiągnięć naukowych i technologicznych do biznesu, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Caroll AB 1991 The Pyramid of Corporate social Responsibility: Toward the Morał Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons”, Juli - August, s. 39-48.

Ciechanowska D. (red.) 2011 Studenci konsumentami wiedzy akademickiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej TWP w Szczecinie, Szczecin.

Chmielecka E. 2005 Etos akademicki a kultura instytucjonalna uczelni, w: E. Chmielecka, J. Jedliński, A. Rychard: Ideały nauki i konflikty wartości, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.

Chmielecka E. 2008 Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich oraz o odpowiedzialności uczelni, w: K. Leja (red.): Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Czubała A. 2009 Marketingowe instrumenty budowania wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej, w: R, Niestrój (red.): Tożsamość i wizerunek marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Dobre obyczaje... 2001 Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Komitet Etyki w Nauce, wyd. 3 zmienione i uzupełnione, Warszawa.

Eucken R. 1925 Wielcy myśliciele i ich poglądy na życie, Nakład Wydawnictwa Polskiego, Lwów - Poznań.

Galar R. 2011 Komentarz do opracowania A. Kuklińskiego pt. Wizje i strategie rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce, „Polska Myśl Strategiczna. Spotkanie z Enigmą XXI”, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.

Gasparski W. (red.) 2012 Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Geryk M. 2011 Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Griffin R.W. 2007 Podstawy zarządzania organizacjami, tłum. M. Rusiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hejwosz D. 2011 Studenci jako konsumenci - komercjalizacja szkól wyższych w Stanach Zjednoczonych Ameryki (http://liberte.pl/studenci-jako-konsumenci-komercjalizacja-szkolnictwa-wyzszego -w-stanach-zjednoczonych-ameryki/).

Jóźwiak J. 2012 Foresight „Akademickie Mazowsze 2030". Raport końcowy, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Kossakowski K. 2009 Społeczna odpowiedzialność uczelni wyższych w Polsce. Przykłady, strategie, możliwości. , Od biernego słuchacza do świadomego konsumenta” -studium przypadku uniwersyteckich zajęć (http://spolecznieodpowiedzialni.pl/files/file/7em9arqcz92pxyzd8dndfhfm4954d6.Pdf).

Kowalska K. 2009 Społeczna odpowiedzialność uczelni, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, 1.1, nr 2.

Kudrycka B. 2012 Studia elitarne i egalitarne, „Forum Akademickie” (http://www. nauka.gov.pl/ministerstwo/zdaniem-ministra; http://forumakademickie.pl/fa/2012/11/studia-elitarne-i-egalitarne/).

Kukliński A. 2011 Wizje i strategie rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie roku 2050, „Polska Myśl Strategiczna. Spotkanie z EnigmąXXI”, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa

Leja K. 2006a Uniwersytet przyszłości organizacją fraktalną?, w: A. Binsztok, K. Perechuda (red. nauk.): Koncepcje, modele i metody zarządzania informacją i wiedzą, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. 0. Langego we Wrocławiu, Wrocław.

Leja K. 2006b Uniwersytet tradycyjny-przedsiębiorczy-oparty na wiedzy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” nr 1/27.

Leja K. (red.) 2008 Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Matusiak K. 2010 Budowa powiązań nauki z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy. Rola i miejsce uniwersytetu w procesach innowacyjnych, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Michalik M. 1998 O niektórych paradoksach odpowiedzialności, w: A. Torzewski (red.): Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny, Wydawnictwo Wers, Bydgoszcz.

Norma... 2010 Norma ISO 26000 (http://www.pkn.pl/iso-26000; http://spolecznieodpowiedzialni.pl/files/file/vs6y70yawb8g8tthdifwzajn4jlxof.pdf; http://www.ekcpoland.com/csr_iso_26000.html; http://ecodialog.pl/sites/default/files/discovering_iso_26000PL.pdf).

Nussbaum M. 2008 W trosce o cztowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia społecznego, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu (http://wyborcza.pl/dziennikarze/1,104622,5406016, Humanistyczne_rozdwojenie_jazni.html#ixzz2BM7vpPs3).

PARP 2010 Bilans Kapitału Ludzkiego pokazuje niedopasowanie na rynku pracy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (http://forsal.pl/grafika/612932,71530,parp_bilans_kapitalu_ludzkiego_pokazuje_niedopasowanie_na_rynku_pracy.html).

Pawłowski K. 2004 Rediscovering higher education in Europę, UNESCO-CEPES, Bucharest.

Pawlikowski J M. 2008 Kultura jakości kształcenia, „Forum Akademickie” (http://forumakad.pl/archiwum/2008/03/47_kulturajakosci_ksztalcenia.html).

Penc J. 2010 Sztuka skutecznego zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Pluta-Olearnik M. 2012 Wdrażanie nowych strategii marketingowych w instytutach naukowych i badawczych, w: W. Wiśniewski (red.): Marketing instytucji naukowych i badawczych, Wydawnictwo Instytutu Lotnictwa, Warszawa.

Rok B. 2004 Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Wydawnictwo Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.

Rok B. 2007 Odpowiedzialny biznes w Polsce 2007, Wydawnictwo Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.

Sowa K. 2008 Społeczne funkcje uniwersytetu. Uwagi socjologa, „Forum Akademickie” (http://forumakad.pl/archiwum/2008/03/47_kulturajakosci_ksztalcenia.htmlhttp://forumakad.pl/archiwum/2008/03/47_kulturajakosci_ksztalcenia.html); także: Społeczne funkcje szkolnictwa i elitotwórcza rola uniwersytetu. Uwagi socjologa, w: K. Leja (red.): Społeczna odpowiedzialność uczelni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Sztompka R 2007 Zaufanie, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Wawrzyniak B. (red.) 2005 Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Warszawie, Warszawa.

Weresa M.A., Poznańska K. (red.) 2012 Procesy tworzenia wiedzy oraz transferu osiągnięć naukowych i technologicznych do biznesu, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.

Wierzbicki A. 2011 Wyzwania przed polskim szkolnictwem wyższym, „Polska Myśl Strategiczna. Spotkanie z Enigmą XXI”, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.

Wierzbicki A. 2012 Szkolnictwo polskie w perspektywie 2050, „Forum Myśli Strategicznej. Myśl strategiczna. Punkty zwrotne. Scena globalna”, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.

Żemigafa M. 2007 Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Wolters Kluwer, Kraków.