Academic Profession
PDF (Język Polski)

How to Cite

Wnuk-Lipińska, E. (2016). Academic Profession. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(6), 5–27. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4360

Abstract

An attempt is made in the article to answer three questions: does the academic profession exist, what are its characteristic features and what is its importance in the contemporary world? Two positions appear in the discussion: first - one can speak of the academic profession despite of the fact that it is performed by specialists of various fields, because it has more common than different features; second - that such a profession does not exist because there are more different than common features. The article also analyses the values associated with the performance of this profession.

PDF (Język Polski)

References

Austin A.W. 1985 Achieving Educational Excellence. San Francisco.

Bailey F.G 1977 Morality and Expediency. Oxford.

Becher T. 1987 Disciplinary Shaping o fth e Profession. W: Clark B.R. (ed.): The Academic Profession, Berkeley-Los Angeles-London.

Cichomski B. 1986 Trzy konteksty karier naukowych: społeczny, organizacyjny i epistemologiczny. W: Kwiatkowski S. (red.): Planowanie i organizacja badań naukowych, z. 10, Warszawa-Łódź.

Clark B.R. 1972 The Organizational Saga in Higher Education. „Administrative Science Ouarterly” , nr 17.

Clark B.R. 1983 The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective. Berkeley.

Clark B.R. 1987 Conclusions. W: Clark B.R. (ed.): TheAcademic Profession. Berkeley-Los Angeles-London.

Cobban AB. 1975 The Medieval Universities: The Development and Organisation. London.

Davenport H. 1970 The One Culture. New York-Toronto-Oxford.

Hardy C., Langley A., Mintzberg H., Rose J. 1983 Strategy Formulation in the University Setting. „Review of Higher Education” , vol. 4.

Halsey A.H., Trow M. 1971 The British Academics. London.

Kądzielska K. 1970 Aktywność kulturalna łódzkiej inteligencji. Warszawa.

Masland AT. 1985 Organizational Culture in the Study of Higher Education. „Review of Higher Education” , nr 8.

Merton R.K. 1982 Nauka i demokratyczny ład społeczny. W: Merton R.K.: Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa.

Najduchowska H. 1990a Etyka uczonych i poglądy na ich obowiązki wobec społeczeństwa. W: Najduchowska H., Wnuk-Lipińska E.: Nauczyciele akademiccy 1984. Warszawa-Łódź.

Najduchowska H. 1990b Wyższa uczelnia jako miejsce pracy. W: Najduchowska H., Wnuk-Lipińska E.: Nauczyciele akademiccy 1984, Warszawa-Łódź.

Najduchowska H., Wnuk-Lipińska E.: 1993 Konserwatyzm a innowacyjność. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” , nr 2.

Neave G., Rhoades G. 1987 The Academic Estate in Western Europę. W: Clark B.R. (ed.): The Academic Profession. Berkeley-Los Angeles-London.

Ofierska M. 1965 Zainteresowania i postawy czytelnicze jako element modelu kultury warszawskiej inteligencji. Warszawa.

Pelikan J. 1992 The Idea of the University. A Re-examination. London.

Perkin H. J. 1987 The Academic Profession in the United Kingdom. W: Clark B.R. (ed.): The Academic Profession. Berkeley-Los Angeles-London.

Richmond W.K. 1963 Culture and General Education. London.

Shils E. 1983 Academic Ethics. New York.

Snow C.P. 1959 Two Cultures and the Scientific Revolution. New York.

Smircich L. 1983 Concepts of Culture and Organizational Analysis. „Administrative Science Ouarterly” , nr 28.

Sztompka P. 1995 O pewnym, niestety niepopularnym, rozumieniu nauki i roli społecznej uczonego. Referat wygłoszony na konferencji nt. „Ocenianie uczonych, instytucji i projektów badawczych". Warszawa, 16-18 marca.