Diagnoza oraz wizja przyszłości szkolnictwa wyższego w świetle dokumentów UNESCO i Banku Światowego
PDF

Jak cytować

Jabłecka, J. (2016). Diagnoza oraz wizja przyszłości szkolnictwa wyższego w świetle dokumentów UNESCO i Banku Światowego. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(8), 41–54. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4494

Abstrakt

W artykule omówiono stanowisko zajmowane w latach dziewięćdziesiątych wobec szkolnictwa wyższego przez dwie wpływowe instytucje - UNESCO i Bank Światowy. Zostało ono wyrażone w dwóch szeroko upowszechnionych publikacjach tych organizacji, poświęconych polityce rozwoju sektora szkolnictwa wyższego, zwłaszcza w krajach rozwijających się i postkomunistycznych. W obydwu opracowaniach przeprowadzono diagnozę obecnej sytuacji szkolnictwa wyższego oraz zarysowano perspektywy jego dalszego rozwoju; różnice dotyczą sposobu ujęcia problemu i akcentów, zarówno w odniesieniu do wymiarów oraz przyczyn kryzysu szkolnictwa (stanowiącego w obydwu stanowiskach punkt wyjścia dla diagnozy), jak i w stosunku do kierunków oraz strategii postulowanych zmian.

PDF

Bibliografia

Higher Education... 1994 Higher Education, the Lessons of Experience. Washington D.C.: The World Bank.

Policy Paper... 1995 Policy Paper for Change and Development in Higher Education. Paris: UNESCO.

Tunnermann C. 1996 A New Vision of Higher Education. „Higher Education Policy” , vol. 9, nr 1, s. 11-27.