Academic professional qualifications and their utilisation exemplified by a technical university
PDF (Język Polski)

How to Cite

Leja, K., & Szuwarzyński, A. (2016). Academic professional qualifications and their utilisation exemplified by a technical university. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(21), 98–111. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4703

Abstract

The authors point out essential changes in the ratio of the number of students to the number of academic staff in the nineties. The main problem which has to be solved is to make the most of the professional qualifications and knowledge of academic staff. Who should deliver lectures, classes, laboratory lectures and seminars - professors, assistant professors or assistants? Answering that question one has to analyse two aspects - the quality of education and the cost of academic staff. Structures of all types of university classes have been analysed, using as an example the data of one technical university in 2000/2001. It appears that some university classes were not planned in an optimal way. This primarily concerns professors and associate professors. Due to the lack of subsidies nowadays and in the near future, this situation should be changed as soon as possible.

PDF (Język Polski)

References

Dąbrowa-Szefler M. 2001 Kadry dla nauki w Polsce, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Dietl J, Sapijaszka Z. (red.) 2000 Podniesienie jakości studiów warunkiem przetrwania i rozwoju na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.

Dietl J., Sapijaszka Z. (red.) 2001 Akredytacja programów dydaktycznych i uczelni jedną z dróg podniesienia jakości nauczania, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.

Dietl J., Sapijaszka Z. (red.) 2002 Zarządzanie jakością w szkolnictwie wyższym, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.

Jabłecka J. 1995 Szkolnictwo wyższe: ocenianie, wskaźniki osiągnięć - przegląd problematyki, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.

Jastrząb-Mrozicka M., Kuniński M. 1995 System awansu w opinii pracowników naukowo-dydaktycznych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.

Popłonkowski T. 2001 Jakość kształcenia w polityce edukacyjnej państwa, w: M. Wójcicka, J. Urbanikowa (red.): Zewnętrzne zapewnienie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Wnuk-Lipińska E. 1993 Jakość w szkolnictwie wyższym - mechanizmy oceny, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1.

Wójcicka M. (red.) 1997 Zapewnianie jakości kształcenia. Wprowadzenie do samooceny, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Wójcicka M., Urbanikowa J. (red.) 2001 Zewnętrzne zapewnianie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, Centrum Badan Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Szkolnictwo... 1991 Szkolnictwo wyższe (dane podstawowe), Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.

Szkoły wyższe... 2001 Szkoły wyższe i ich finanse w 2000 r., GUS Warszawa.

Szkoły wyższe... 2002 Szkoły wyższe i ich finanse w roku 2001, GUS Warszawa.