Abstract
The article presents author’s reflections on knowledge management in a technical university. Research and education are the core activities of a university. Both those areas are associated with knowledge generation and utilisation. As a result of the Lisbon process, strategic goals in this respect have been formulated. Also, the Polish government adopted documents concerning the development strategy for higher education in Poland. In order to describe selected aspects of university life, the author refers to the World Bank’s education and innovation indices relating to knowledge economy. Knowledge generation is facilitated in a university environment whereas effective utilisation can be a problem, especially in university management systems. Particular attention in the article is given to the lifelong learning system. While the article offers a case study, it may become a starting point for further debate.
References
Gospodarka... 2002 Gospodarka oparta na wiedzy - stan, diagnoza i wnioski dla Polski. Ekspertyza Instytutu Zarządzania Wiedzą w Krakowie, Warszawa - Kraków.
Projekt ustawy... 2003 Projekt ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym z 31 października 2003 roku (www.prezydent.pl/zalaczniki/projekt031031.pdf).
Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego... 2003 Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa.
Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego... 2003 Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010, dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 8 lipca 2003 roku.
Zarządzanie... 2000 Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, OECD, Ministerstwo Gospodarki, Departament Strategii Gospodarczej, Warszawa.