Vocational colleges: perspective of knowledge society and the European Higher Education Area
PDF (Język Polski)

How to Cite

Drogosz-Zabłocka, E. (2016). Vocational colleges: perspective of knowledge society and the European Higher Education Area. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(23), 71–83. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4728

Abstract

Much like in other higher education establishments, the education process at Polish vocational colleges must face the idea of the European Higher Education Area as well as notions of knowledge society and knowledge economy. When discussing this issue, the author refers to the Faure Report, published over 30 years ago, and shows the validity of its claims about directions in which education, including higher education, develops. Despite the recent changes at universities and their environments, some postulates proposed by report are still not fulfilled and they are relevant to the present situation. Against this background, the author discusses the strategic goals of EU education policy and its implementation, confronting those issues with responsibilities undertaken by vocational colleges in Poland and outlining the potential problems associated with the education process in those types of schools.

PDF (Język Polski)

References

Białecki I. 2003 Opinia publiczna i polityka naukowa w społeczeństwie wiedzy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/22.

Białecki I., Haman J. 2001 Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECDIPISA. Wyniki polskie. Raport z badań, Fundacja Res Publica, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa.

Constructing... 2002 Constructing Knowledge Societies: New Challenges for Tertiary Education,The World Bank, Washington D.C.

Consultation... 2002 Consultation sur te mémorandum de la Commission européenne sur l’éducation et la formation tout au long de la t/te. Analyse des rapports nationaux, Cedefop Panorama series; 24, Luxembourg: Office des publications officielles des Commununautes européennes.

Dąbrowa-Szefler M. 2001 Kadry dla nauki w Polsce. Stan i perspektywy rozwoju, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Dąbrowa-Szefler M. 2002 Studia doktoranckie: kształcenie dla kariery naukowej czy kariery zawodowej?, „Nauka Polska”, t. XI (XXXVI).

Drogosz-Zabfocka E., Minkiewicz B., Nowakowska-Siuta R. 2002 Licencjat w uczelni i na rynku pracy, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa.

Edukacja... 2004 Edukacja i szkolenie 2010. Wspólny raport okresowy Rady Europy i Komisji Europejskiej na temat wdrażania szczegółowego programu pracy dotyczącego realizacji celów systemów edukacji i szkolenia w Europie, Komisja Europejska, Dyrektoriat Generalny ds. Edukacji i Kultury, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Edukacja w Europie... 2003 Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia - wspólne cele do roku 2010, Komunikat Komisji Europejskiej, Komisja Europejska, Dyrektoriat Generalny ds. Edukacji i Kultury, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Faure E. 1975 Uczyć się, aby być, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Galar R., Lubacz J. 1999 Paradoksalne konsekwencje rewolucji informacyjnej w edukacji, w: J. Lubacz (red.): W drodze do społeczeństwa informacyjnego, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Lewowicki T. 1995 Edukacja dorosłych i andragogika wobec wyzwań współczesności, w: T. Wujek (red.): Wprowadzenie do andragogiki, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1995.

Memorandum... 2000 Memorandum sur l’education et la formation toutau long de la we, Commission europeenne,

SEC (2000) 1832, 30 octobre 2000, Bruxelles.

Nauka... 2004 Nauka i technika w 2002 roku, GUS, Warszawa.

Oświata... 1979 Oświata i wychowanie w toku przemian, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Pachociński R. 2004 Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Piaget J. 1979 Zrozumieć - to znaczy odkrywać lub odtwarzać przez ponowne odkrycie, w: Oświata i wychowanie w toku przemian, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

Regards... 2002 Regards sur l’éducation, OECD, Paris.

Rola... 2003 Rola uniwersytetów w społeczeństwie wiedzy, Komunikat Komisji Europejskiej, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Salmi J. 2003 Construire les sociétés du savoir: nouveaux défis pour 1’enseignement tertiaire, „Enseignement supérieur en Europe”, t. XXVIII, nr 1.

Skuteczne... 2002 Skuteczne inwestowanie w edukację: imperatyw dla Europy. Komunikat Komisji, Komisja Wspólnot Europejskich, Bruksela, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.

Sztabiński P 2002 Badania absolwentów studiów doktoranckich - problemy warsztatowe i wstępne hipotezy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/20.

Świerzbowska-Kowalik E. 2002 Aktywność naukowa doktorantów - komunikat z badań, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/20.

Uczenie się... 2002 Uczenie się przez caie życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Eurydice, Warszawa.

Wójcicka M. 2002 Studia zawodowe w Polsce, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Wójcicka M. (red.) 2002 Dywersyfikacja w szkolnictwie wyższym, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.