Evaluation of Higher Education and the Ouality of Education
PDF (Język Polski)

How to Cite

Jołkiewiez, D. (2016). Evaluation of Higher Education and the Ouality of Education. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(26), 98–106. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4762

Abstract

The aim of this article is to present the issues related to the quality of education at tertiary level and ways of controlling and evaluating its quality. The author defines the evaluation process, outlines the historical background of human interest in the quality and evaluation of education, and then presents the functions, aims and tools of the evaluation process. The author also describes external and external mechanisms of quality evaluation and lists principles that a properly operating quality assurance and evaluation system should follow. In conclusion, the author puts forth a hypothesis regarding continuously growing interest in performance, quality and evaluation of education in HE sector and attempts to identify the underlying reasons for this phenomenon at Polish universities. One of the main reasons is the growing competition on the educational services market and the redefined role of students. Students have become customers who expect high quality of education: high quality of educational services of which they are consumers and recipients.

PDF (Język Polski)

References

Broniewska G. (b.r.w.) TQM w edukacji. Zapewnienie jakości edukacji poprzez nadzór zewnętrzny, cz. I (www.wodn.pl/wodn/download/PE/jakosc_broniewska/art1.htm).

Brzezińska A. 2000a Procedura i techniki ewaluacji, w: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.): Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Poznań.

Brzezińska A. 2000b Miejsce ewaluacji w procesie kształcenia, w: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.): Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Poznań.

Buchner-Jeziorska A., Boczkowski A. 1996 Procedury i negocjacje - jakość kształcenia w szkole wyższej, Łódź.

Chwirot S. 2000 System akredytacji kierunków studiów prowadzonej przez Uniwersytecką Komisję Akredytacyjną, w: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.): Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej, Poznań.

House E.R.1997 Ewaluator w społeczeństwie, w: L. Korporowicz (red.): Ewaluacja w edukacji, Warszawa.

Jabłecka J. 1995 Szkolnictwo wyższe: ocenianie, wskaźniki osiągnięć - przegląd problematyki, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.

Korporowicz L. (red.) 1997 Ewaluacja w edukacji, Warszawa.

Kraśniewski A., Woźnicki J. 1995 Elastyczność i adaptacyjność systemów studiów: niedoceniane przestanki zapewnienia jakości kształcenia, w: E. Wnuk-Lipińska, M. Wójcicka (red.): Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski, Warszawa.

Majewski M. 2000 Ewaluacja - narzędzie wprowadzania i oceny standardów jakości szkoły, „Edukacja i Dialog”, 2000, nr 6.

Nevo D. 1997 Konceptualizacja ewaluacji edukacyjnej, w: L. Korporowicz (red.): Ewaluacja w edukacji, Warszawa.

Robson C. 1997 Projektowanie ewaluacji, w: L. Korporowicz (red.): Ewaluacja w edukacji, Warszawa.

Wnuk-Lipińska E. 1995 Ocena jakości szkolnictwa wyższego w krajach Europy Wschodniej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 5.

Wnuk-Lipińska E. 1996 Innowacyjność a konserwatyzm - uczelnie polskie w procesie przemian społecznych, Warszawa.

Wnuk-Lipińska E., Wójcicka M. 1995 Projekt recenzowania jakości kształcenia w polskich uczelniach, w: E. Wnuk-Lipińska, M. Wójcicka (red.): Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski, Warszawa.

Wójcicka M. 1995 Zapewnienie jakości kształcenia w polskich uczelniach - założenia i wyniki badań ankietowych, w: E. Wnuk-Lipińska, M. Wójcicka (red.): Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład Polski, Warszawa.