DEA methodology to measure efficiency of knowledge creation and sharing in higher education institutions
PDF (Język Polski)

Keywords

higher education
quality management
Data Envelopment Analysis (DEA) methodology

How to Cite

Szuwarzyński, A. (2016). DEA methodology to measure efficiency of knowledge creation and sharing in higher education institutions. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(28), 78–88. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4790

Abstract

The Author focuses on the problem of knowledge management in education institutions, identifying the need to seek effective solutions in this area. One possible evaluation method is called Data Envelopment Analysis (DEA). In Author’s opinion, this methodology can be successfully used to measure the quality of knowledge creation and sharing in higher educational institutions.

PDF (Język Polski)

References

Abbott M., Doucouliagos C. 2003 The Efficiency of Australian Universities: A Data Envelopment Analysis, „Economics of Education Review”, nr 22.

Al-Turki U., Duffuaa S. 2003 Performance Measures for Academic Departments, „The International Journal of Educational Management”, nr 17/7.

Charnes A., Cooper W.W., Rhodes E. 1978 Measuring the Efficiency of Decision Making Units, „European Journal of Operational Research”, nr 2.

Cooper W. W, Seiford L.M., Tone K. 2000 Data Envelopment Analysis, Kluwer Academic Publishers, Boston - Dordrecht - London.

Cooper W.W., Seiford L.M., Zhu J. (red.) 2004 Handbook on Data EnveiopmentAnalysis1 Kluwer Academic Publishers, Boston.

Education... 2002 Education and Training in Europe: Diverse Systems, Shared Goals for 2010, European Commission, Brussels.

Gadenne D., Cameron B. 1991 Comparative Efficiency of Australian University Departments of Accounting (www.aair.org.au/1991Papers/Gadenne.pdf).

Guan J., Wang J. 2004 Evaluation and Interpretation of Knowledge Production Efficiency, „Scientometrics”, vol. 59, nr 1.

Kapłan R.S., Norton D.R 2001 Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Leitner K.H., Schaffhauser-Linzatti M., Stowasser R., Wagner K. 2005 Data Envelopment Analysis as Method for Evaluating Intellectual Capital, „Journal of Intellectual Capital”, vol. 6, nr 4.

Morawski Z.M. 1999 Kryteria efektywności instytucji akademickich, w: J. Woźnicki (red.): Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Narodowy Plan... 2005 Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013. Projekt, Warszawa 2005 (www.npr.gov.pl).

Pawłowski K. 2004 Społeczeństwo wiedzy. Szansa dla Polski, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Pfeffer J., Sutton R. 2002 Wiedza a działanie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Stiglitz J.E. 2004 Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Strategia... 2005 Strategia rozwoju edukacji na lata 2007-2013, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa, sierpień.

Szuwarzyński A. 2002 Rachunek kosztów kształcenia w procesie decyzyjnym na uczelni, „Prace Naukowe Katedry Ekonomii i Zarządzania Przedsiębiorstwem”, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska, Gdańsk.

Waters D. 2001 Zarządzanie operacyjne. Towary i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.