Communicative (polylogical) quality management system in higher education institutions
PDF (Język Polski)

Keywords

higher education
communication
quality management
strategic management

How to Cite

Kochanowski, J. (2016). Communicative (polylogical) quality management system in higher education institutions. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(31), 85–98. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4823

Abstract

Quality management is among the key areas analysed in education studies. The author discusses the significance of the communicative paradigm developed in social sciences, particularly associated with the name of Jürgen Habermas, and complemented with conclusions drawn from the critique of this paradigm, offered by authors such as, e.g., Chantal Mouffe. The first part of the paper shows reasons why the aforementioned communicative perspective should be brought into the thinking on quality management whereas the second part outlines an idea for polylogical strategy to draw on corporate governance as a strategy that could underlie mission statements to be designed and adopted by universities as well as quality indicators based on this strategy, in a way that takes account of all types of stakeholders. The last part of the paper discusses the broad inclusion of the communicative paradigm in quality evaluation procedures.

PDF (Język Polski)

References

Buchner-Jeziorska A., Boczkowski A. 1996 Procedury i negocjacje. Jakość kształcenia w szkole wyższej, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dominiak R, Leja K. 2001 Modele jakości usług a zarządzanie szkołą wyższą, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 2/18, s. 91-102.

Habermas J. 1999 Teoria działania komunikacyjnego, t. I: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Habermas J. 2002 Teoria działania komunikacyjnego, t. II: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, tłum. A.M. Kaniowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kołda D. 2007 Sprawozdanie z działalności ekspertów studenckich PKA w okresie luty 2006 - listopad 2007 (http://www.pka.edu.pl/strony/studenci.pdf).

Korporowicz L. (red.) 1997 Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Korporowicz L. 2001 Ewaluacja (ujęcie socjologiczne), w: M. Wójcicka (red.): Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Laclau E., Mouffe Ch. 2007 Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej, tłum. S. Królak, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław.

Mouffe Ch. 2005 Paradoks demokracji, tłum. W. Jach, M. Kamińska, A. Orzechowski, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław.

Neave G. 2003 Perspektywa interesariuszy w ujęciu historycznym, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/21, s. 19-39.

Pahrahsurahmun A., Zeithamel V., Berry L. 1985 A Conceptual Model of Service Quality and Its Implementation for Future Research, „Journal of Marketing”, Fali, s. 41-50.

Prawo... 2005 Prawo o szkolnictwie wyższym, „Dziennik Ustaw” 2005, nr 164, poz. 1365.

Report... 1992 Report of the Committee on The Financial Aspects of Corporate Governance. The Code of Best Practice, December 1992.

Ruben B.D. 1995 Quality in Higher Education, Transaction Books, New Brunswick, NJ.

Ruben B.D. 2003 Pursuing Excellence in Higher Education: Eight Fundamental Challenges, Jossey - Bass, San Francisco.

Wójcicka M. (red.) 2001 Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytet Warszawski, Warszawa.