(Un)ethical problems and efforts to build competitive advantage in non-public higher education institutions
PDF (Język Polski)

Keywords

competitiveness in higher education
institutional transformation
business ethics
code of ethics
Sheldon Krimsky

How to Cite

Maliszewski, T. (2016). (Un)ethical problems and efforts to build competitive advantage in non-public higher education institutions. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (1(31), 117–133. Retrieved from https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4825

Abstract

Changes in Poland’s higher education occur by leaps rather than through an evolutionary process. This is caused mostly by the need for institutional transformation of nonpublic HE institutions and the departure from Humboldtian model in favour of a market-oriented model (entrepreneurial university). This transition generates numerous ethical dilemmas. On the one hand, universities are expected to undertake pro publico bono activities. On the other hand, they are forced to operate under tough market rules. The need to find new sources of funding, to collaborate with external partners (also from the business community), the idea of knowledge transfer, competitive struggle, the wearing-out of existing marketing tools exhaustion - all these elements generate new problems and ethical dilemmas, many of which cannot be assessed in a clear-cut way. Apart from codes of ethics developed at university level or national level, an ethical audit could prove to be an ideal solution. This kind of audit, performed by independent institutions or business centres, would assess ethical behaviour within the university, both internally and externally, considering the transparency of its community links. Publicised and widely commented ethical audit reports could become a competitive advantage tool for universities which adhere to codes of ethics.

PDF (Język Polski)

References

Amsterdamski S. 1994 Tertium non datur. Szkice i polemiki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Antonowicz D. 2005 Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa

Clark B. R. 1998 Creating Entrepreneurial Universities. Organizational Pathways of Transformations, Pergamon Press, Oxford.

Gasparski W. 2000 Wykłady z etyki biznesu, Wydawnictwo Wyższej Szkoty Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Warszawa.

Gierszewska G. 2003 Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Wyższa Szkota Handlu i Prawa im. Romana Łazarskiego, Warszawa.

Haligowski I , Wojciechowski T. 2005 Szkolnictwo wyższe w Polsce na progu integracji z Unią Europejską, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa w Warszawie, Warszawa.

Kodeks... 2007 Kodeks „Dobre praktyki w szkołach wyższych” (http://www.frp.org.pl/kodeksf.htm).

Koźmiński A. K. 1999 Misje i strategie szkól wyższych, w: J. Woźnicki (red.): Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Krimsky S. 2006 Nauka skorumpowana?, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Maliszewski T. 2006 Info management. Środki masowego komunikowania a zdolność manewrowa i szybkość reakcji w zarządzaniu, „Master of Business Administration” , nr 6(83).

Maliszewski T. 2007 Zmiany instytucjonalne w szkolnictwie wyższym w kontekście wyzwań współczesności, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/29.

Mazur J. 2006 Dylematy marketingu szkól wyższych, w: G. Nowaczyk, P. Lisiecki (red.): Marketingowe zarządzanie szkolą wyższą, Wydawnictwo Wyższej Szkoty Bankowej, Poznań.

Obłój K. 1998 Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwalej przewagi konkurencyjnej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Rocki M. 2007 O Kodeksie „Dobre praktyki w szkołach wyższych” stów kilka (http://www.e-mentor.e-du.pl/artykul_v2.php?numer=20&id=452).

Tadeusiewicz R., Woźnicki J. 1999 Związki uczelni z partnerami zewnętrznymi, w: J. Woźnicki (red.): Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.

Wojciechowski T. 2006 Zmiany w oddziaływaniu czynników i możliwości osłabienia wpływu konkurencji na rynki edukacji wyższej, w: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.): Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej. Materiały konferencyjne, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.

Wójcicka M. 2006 Wartości akademickie a konkurencyjność współdziałania, w: J. Dietl, Z. Sapijaszka (red.): Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej. Materiały konferencyjne, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź.