Responsibilization of academy: knowledge formations and the power of parametrization in academic discourse
PDF (Język Polski)

Keywords

academic discourse
parametrization
formations of knowledge
governmentality
repressed academy
responsibilized academy

How to Cite

Ostrowicka, H., & Spychalska-Stasiak, J. (2017). Responsibilization of academy: knowledge formations and the power of parametrization in academic discourse. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, 49(1(49), 105–132. https://doi.org/10.14746/nisw.2017.1.6

Abstract

This article presents the analysis of academic discourse about parametrization conducted in the 2011-2014 period in the Forum Akademickie and Nauka. The purpose of the study was to capture how the knowledge-power formations regulate, produce, and sustain the “truth” about academia. Our research subjects were speeches, concepts, modalities, and discourse strategies. The post-foucauldian analysis has revealed, among others, different types of parametric criticism, thematic scattering and consolidation, and a dynamic character of the discourse. The rationalities of governmentality (defensive, adaptive and enterprising) have been constructed by the insight through the discourse about parametrization and two discursively sustained and constructed “truths” about university: the discourse of repressed and the responsibilized academy.

https://doi.org/10.14746/nisw.2017.1.6
PDF (Język Polski)

References

Afeltowicz, Ł., Sojak, R. (2015). Arytokraci i rzemieślnicy. Synergia stylów badawczych. Toruń: Wyd. Nauk. UMK.

Angermüller, J. (2010). Widerspenstiger Sinn. Skizze eines diskursanalytischen Forschungsprogramms nach dem Strukturalismus. W: J. Angermüller, S. v. Dyk (red.). Diskursanalyse meets Gouvernementalitätsforschung. Perspektiven auf das Verhältnis von Subjekt, Sprache, Macht und Wissen (71-100). Frankfurt am Main: Campus.

Angermüller, J. (2012). Wissenschaft als Wissen/Macht. Für eine Wissenschaftssoziologie nach dem Strukturalismus. W: H.-G. Soeffner (red.). Transnationale Vergesellschaftungen. Verhandlungen des 35. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Frankfurt am Main 2010 (tom 1, 707-718). Wiesbaden: VS.

Angermüller, J. (2013). Discours académique et gouvernementalité entrepreneuriale. Auxchiffres. W: M. Temmar, J. Angermüller, F. Lebaron (red.). Les discours sur l’économie (71-84). Paris: PUF.

Antonowicz, D. (2015). Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian. Toruń: Wyd. Nauk. UMK.

Ball, S. (2015). Living the Neo-liberal University. European Journal of Education. July: 1-4.

Biały, K. (2011). Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej. Łódź: Wyd. Nauk. Uniwersytetu Łódzkiego.

Błesznowski, B. (2010). Deleuze/Foucault: alians filozoficzny/alians polityczny. Nowa Krytyka. 24/25: 35-56.

Bührmann, A.D., Diaz-Bone, R., Gutiérrez Rodriguez, E., Kendall, G., Schneider, W., Tirado, F.J. (red.) (2007). Forum Qualitative Sozialforschung: From Michel Foucault’s Theory of Discourse to Empirical Discourse Research. 8(2).

Czachur, W. (2011). Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. Tekst i dyskurs. 4: 79-97.

Czerepaniak-Walczak, M. (red.) (2013). Fabryka dyplomów czy Universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej. Kraków: Impuls.

Davies, B., Bansel, P. (2010). Governmentality and Academic Work: Shaping the Hearts and Minds of Academic Workers. JCT: Journal of Curriculum Theorizing. 26(3): 5-20.

Dean, M. (2010). Governmentality. Power and rule in modern society. London: Sage.

Deleuze, G. (2004). Foucault. Przeł. M. Gusin. Wrocław: Wyd. Nauk. DSWE.

Dziedziczak-Fołtyn, A. (2014). Recepcja przemian instytucji szkoły wyższej – szkic o dwóch formacjach w dyskursie naukowym. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1-2(43-44): 30-45.

Filipowicz, S. (2012). Krytyka. Imponderabilia i strategia. Nauka. 2: 33-42.

Foucault, M. (1977). Archeologia wiedzy. Przeł. A. Siemek. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Foucault, M. (1993). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Przeł. T. Komendant. Warszawa: Aletheia – Spacja.

Foucault, M. (2002). Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970. Przeł. M. Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.

Foucault, M. (2010). Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Przeł. M. Herer. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Foucault, M. (2011). Narodziny biopolityki. Przeł. M. Herer. Warszawa: PIW.

Foucault, M. (2014). Rządzenie żywymi. Przeł. M. Herer. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Gajda, S. (red.) (1999). Dyskurs naukowy: tradycja i zmiana. Opole: Wyd. Nauk. Uniwersytetu Opolskiego.

Górniewicz, J., Piotrowski P. (2014). Uniwersytet jako źródło wartości kultury Szkice filozoficzno-humanistyczne. Warszawa – Olsztyn: Pracownia Wydawnicza ElSet.

Kochalski, C. (red.) (2011). Model projektowania i wdrażania strategii rozwoju w publicznych szkołach wyższych w Polsce. Poznań: Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego.

Kościelniak C., Makowski J. (red.) (2011). Wolność, równość, uniwersytet. Warszawa: Instytut Obywatelski.

Kostkiewicz, J., Domagała-Kręcioch, A., Szymański, M.J. (red.) (2011). Szkoła wyższa w toku zmian. Debata wokół ustawy z dnia 18 marca 2011 roku. Kraków: Impuls.

Kulczycki, E. (2017). Punktoza jako strategia w grze parametrycznej w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 1(49): 63-78.

Kwiek, M. (2010). Transformacje uniwersytetu. Zmiany instytucjonalne i ewolucje polityki edukacyjnej w Europie. Poznań: Wyd. Nauk. UAM.

Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

McWilliam, E. (2004). Changing the academic subject. Studies in Higher Education. 29(2): 151-163.

Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności wiedzy i władzy. Kraków: Impuls.

Nowicka-Franczak, M. (2017). Niechciana debata. Spór o książki Jana Tomasza Grossa. Warszawa: Wyd. Akademickie: SEDNO.

Olssen, M. (2016). Neoliberal competition in higher education today: Research, accountability and impact. British Journal of Sociology of Education. 37(1): 129-148.

Ostrowicka, H. (2014). Raportuj, bloguj i wyznawaj. O karierze akademickiej w społeczeństwie konfesyjnym. Pedagogika Szkoły Wyższej. 2: 91-107.

Ostrowicka H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Impuls.

Ostrowicka H. (2016). Wokół problematyki „metody” w postfoucaultowskich badaniach społecznych – pomiędzy strategią transkrypcji a strategią fugi. Przegląd Socjologii Jakościowej. 12(1): 152-169.

Peters, M.A., Besley, A.C., Olssen, M., Maurer, S., Weber S. (red.) (2009). Governmentality studies in education. Rotterdam – Boston – Taipei: Sense.

Power, M. (1997). The audit society: rituals of verification. Oxford: Oxford University Press.

Rose, N. (1999). Powers of freedom: Reframing political thought. Cambridge: Cambridge University Press.

Shore, C., Wright, S. (2015a). Audit Culture Revisited. Rankings, Ratings, and the Reassembling of Society. Current Anthropology. 56(3): 421-444.

Shore, C., Wright, S. (2015b).Governing by numbers: Audit culture, rankings and the new world order. Social Anthropology. February: 22-28.

Siwińska, B. (2014). Uniwersytet ponad granicami. Internacjonalizacja szkolnictwa wyż- szego w Polsce i w Niemczech. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Stankiewicz, Ł. (2017, w druku). Wizje uniwersytetu w Polskiej debcie publicznej 2007- 2010. Kraków: Impuls.

Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii? Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Swales, J.M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.

Szadkowski, K. (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Szwabowski, O. (2014). Uniwersytet – fabryka – maszyna: uniwersytet w perspektywie radykalnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna. Gdańsk: Wyd. Politechniki Gdańskiej.

Zybertowicz, A. (2015). Konstruktywistyczny model poznania. W: E. Bińczyk, A. Derra, J. Grygieńć (red.). Horyzonty konstruktywizmu. Inspiracje, perspektywy, przyszłość (127-173). Toruń: Wyd. Nauk. UMK.