Abstrakt
Tekst jest komentarzem do czterech artykułów zamieszczonych w niniejszym numerze: Cristiny Allemann-Ghiondy o reformach szkolnictwa wyższego w Niemczech, Heleny Anny Jędrzejczak o kształceniu młodego pokolenia polskich humanistów, Anny Klimczak o „ukrytym uniwersytecie” oraz Bartłomieja Błesznowskiego i Michała Bujalskiego o polityce edukacyjnej w społeczeństwie nowoczesnym. Autor analizuje wpływ Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Unii Europejskiej na politykę edukacyjną tworzoną w Polsce, a także w innych państwach członkowskich (m.in. w jakim stopniu schemat wypracowany w OECD, oparty na definiowaniu i pomiarze kompetencji, wpływa na politykę edukacyjną). Schemat ów z jednej strony zakłada racjonalizację systemu kształcenia (celem polityki staje się lepsza wydajność systemu kształcenia w „produkcji kompetencji i kapitału ludzkiego”), z drugiej - koncepcja kompetencji przyjmuje, że powinny one umożliwić samorealizację jednostki.
Bibliografia
Białecki I. 2006 Pojęcie kompetencji: polityka wobec edukacji i rynku pracy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” , nr 2/28.
Definition... 2002 Definition and Selection of Competences (deseco). Theoretical and Conceptual Foundations. Strategy Paper, Directorate for Education, Employment, Labour and Social Affairs, Education Committee, Governing Board of The CERI; OECD, Paris, 7 października.
Rychen D.S., Salganik L.H. (red.) 2003 Key Competencies tor a Successful Life and a Well-functioning Society, Hogrefe & Huber, Góttingen.