Seminaria i prace magisterskie jako element kształcenia specjalistycznego na studiach ekonomicznych - przykład Szkoły Głównej Handlowej
PDF

Jak cytować

Bielecki, P., & Macioł, S. (2016). Seminaria i prace magisterskie jako element kształcenia specjalistycznego na studiach ekonomicznych - przykład Szkoły Głównej Handlowej. Nauka I Szkolnictwo Wyższe, (2(14), 102–114. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4579

Abstrakt

Artykuł zawiera obszerne fragmenty raportu z badań własnych Ośrodka Rozwoju Studiów Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej, zrealizowanych w 1998 r. wśród ogółu nauczycieli akademickich prowadzących seminaria magisterskie. Przedstawiony materiał stanowi pierwszą próbę oceny funkcjonowania seminariów magisterskich w zreformowanym (na początku lat dziewięćdziesiątych) systemie studiów w największej polskiej uczelni ekonomicznej. Przedmiot analizy obejmuje zadania, organizację dydaktyki oraz przebieg i efekty pracy seminariów magisterskich. Z racji wyboru grupy celowej objętej badaniami (promotorzy prac magisterskich), prezentowane ustalenia nie pretendują do miana materiału źródłowego, pozwalającego na ocenę jakości oferty tematyki prac magisterskich. Weryfikatorami jakości oferty seminariów magisterskich mogą bowiem być studenci, absolwenci oraz pracodawcy - pośredni użytkownicy usług edukacyjnych. Wyniki badań wskazują m.in. na zagrożenia dla tej formy organizacyjnej zajęć wynikające z realizacji zasady powszechnej indywidualizacji studiów. Znaczna część samodzielnych nauczycieli akademickich, reprezentujących mniej „modne” specjalności, ma problemy z pozyskiwaniem studentów na swoje seminaria. Ponadto obserwuje się niekorzystne zjawisko eliminacji grupowych zajęć seminaryjnych, co negatywnie wpływa na jakość wyników studiowania.

PDF

Bibliografia

Bielecki P. 1995 Oczekiwania zawodowe studentów Studium Dyplomowego SGH a ich wybory dydaktyczne, w: Zmiany modelu kształcenia ekonomistów na przykładzie Szkoły Głównej Handlowej, zbiór wybranych opracowań z projektu badawczego 1 P 11009805, kierowanego przez prof. dr hab. E. Adamowicz, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Rocki M. 1998 Analiza obciążeń związanych z promowaniem prac dyplomowych w Studium Dyplomowym wiatach 1996-1998, „Gazeta SGH”, nr 93.