Polska emigracja w Wielkiej Brytanii – trudne początki edukacji narodowej na obczyźnie
PDF

Słowa kluczowe

Druga Wielka Emigracja w Wielkiej Brytanii; edukacja narodowa; dydaktyka polonijna

Jak cytować

Jastrzębska-Golonka, D. (2020). Polska emigracja w Wielkiej Brytanii – trudne początki edukacji narodowej na obczyźnie. Polonistyka. Innowacje, (10), 5–16. https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.1

Abstrakt

Tematem artykułu jest druga polska emigracja w Wielkiej Brytanii i wychowanie narodowe młodego pokolenia: zapoznanie z polskimi tradycjami, polską historią i ideą niepodległości. Celem emigrantów było zorganizowanie polskich szkół, w których dzieci uczyłyby się polskiej kultury, języka i literatury. Idea napotykała jednak wiele trudności, np. łączenie nauki w szkole polskiej i szkole angielskiej, złe warunki lokalowe, brak polskich podręczników, wpływ języka angielskiego, wstyd swojego języka, brak motywacji. Dydaktycy dyskutowali o czasie rozpoczęcia nauki języka polskiego, celach i metodach nauczania, programie, o roli rodziców, formie egzaminu z języka polskiego. Głównym celem edukacji emigracyjnej było nauczenie dzieci szacunku do mowy polskiej i polskiej kultury. Trudności zostały pokonane, o czym świadczy współczesna Polonia, która kształci dzieci w Polskich Szkołach Przedmiotów Ojczystych oraz PUNO i cały czas utrzymuje żywy kontakt z ojczyzną.

https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.1
PDF

Bibliografia

Allen K., 1973, The Story of Gunpowder, Wayland.

Bogusławska Anna, 1958, Dzieci dwujęzyczne, „Wychowanie Ojczyste” I-II, z. 1, s. 35-37.

Borzyskowska Irena, 1966, Wychowanie i szkoła, „Wychowanie Ojczyste” III-IV, z. 2/63, s. 17-20.

Dmowska Halina, 1956, Sprzyjające i nieprzychylne okoliczności pracy wychowawczej rodziców, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 4, s. 29-33.

Duszowa Maria, 1956, Specyficzny charakter „szkoły ojczystej”, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 4, s.8-11.

Falkiewiczowa A., 1960, Jak uczę dzieci z małżeństw mieszanych, „Wychowanie Ojczyste” IX-X, z. 5/30, s. 3-6.

Goławski Michał, 1966, Sprawozdanie Wydziału Szkolno-Wydawniczego, „Wychowanie Ojczyste” III-IV, z. 2/63, s. 7-10.

Goławski Michał, 1961, Z moich doświadczeń, „Wychowanie Ojczyste” I-II, z. 1/32, s. 17-18.

Gołowczyńska T., 1967, Ocena postępów w szkole, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 3/70, s. 9-12.

Hęciak Paweł, 1966, VII Walny Zjazd Polskiej Macierzy Szkolnej Zagranicą. Artykuł Prezesa Zjednoczenia Polskiego, „Wychowanie Ojczyste” III-IV 1966, z. 2/63, s. 4.

Jak zgłosić dziecko polskie do egzaminu z języka polskiego na „General Certificate of Education”, 1961, „Wychowanie Ojczyste” I-II, z. 1/32, s. 18-19.

Kukiel Marian, 1968, Uwagi o nauczaniu historii na emigracji, „Wychowanie Ojczyste” I-III, z. 1/74, s. 8-16.

Nowak Stanisław, 1956, Karność w domu i w szkole – cz. I (Czynniki wpływające na karność dziecka), „Wychowanie Ojczyste” XI-XII, z. 7, s. 9-13.

Piałucha Piotr, 1956, Jedna czy dwie szkoły?, „Wychowanie Ojczyste” VII-VIII, z. 5, s. 39-41.

Piałucha Piotr, 1968, Nauczanie historii, „Wychowanie Ojczyste” X-XII, z. 4/77, s. 2-5.

Płoska Janina, 1969, Nauczanie języka polskiego na obczyźnie, „Wychowanie Ojczyste” VI-IX, z. 3/80, s. 11-12, 25.

S.J., 1956, Nauczanie dwujęzyczne, „Wychowanie Ojczyste” V-VI, z. 4, s. 37-38.

Stanecki Czesław, 1968, Ocena postępów w szkole ojczystej, „Wychowanie Ojczyste” IV-V, z. 2/75, s. 16-18.

Wolsza Tadeusz, 2010, Polacy na emigracji 1945–1956, w: Persak K., Machcewicz P. (red.), Polski wiek XX: PRL od lipca 1944 do grudnia 1970, Warszawa, s. 263-293.