Abstrakt
Autorka pisze o komunikacyjnym, kontekstowym i kulturowym nauczaniu języka polskiego jako obcego, pokazując jak można w tym celu wykorzystać literaturę. Podstawę literacką stanowi wiersz dla dzieci Jana Brzechwy Na straganie. W artykule pokazano jak od ćwiczeń wstępnych, językowych, przygotowujących do odbioru wiersza można przejść do utrwalania typowych fraz języka polskiego. Utwór Brzechwy jest na zajęciach kolejno podstawą do poznania słownictwa związanego z nazwami warzyw, do rozpoznania emocji, które towarzyszą rozmowom na straganie, by na koniec doprowadzić do pogadanki kulinarnej i historycznej związanej z tematem kulinariów.
Bibliografia
Cudak Romuald, 2010, Edukacja literacka na kursach języka polskiego jako obcego. w: Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, T. 2, Achtelik A., Kita M., Tambor J. (red.), Katowice.
Gałyga Danuta, 2011, Zindywidualizowana metoda komunikacyjna nauczania języków słowiańskich a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: „Acta Universitatis Lodzienzis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 18.
Jaskółowa Ewa, 2004, Odczytywanie intencji słowa – przykład wiersza Wisławy Szymborskiej „Prospekt”, w: „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (47).
Jaskółowa Ewa, 2010, Poezja w nauczaniu języka polskiego jako obcego. w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, T. 2, Achtelik A., Kita M., Tambor J. (red.), Katowice.
Małyska Małgorzata 2018, Od zabawy słowem do czytania poezji. Holistyczne podejście do nauki języka polskiego jaklo dziedziczonego/ drugiego wśród dzieci w wieku 5-9 lat, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (22).
Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, 2007, Achtelik A., Tambor J. (red.) Katowice.
Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, 2010, T.2, Achtelik A., Kita M., Tambor J. (red.), Katowice.
Warchala Jacek, 2010, Reklama i jej zastosowanie w glottodydaktyce, w: Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, 2010, T.2, Achtelik A., Kita M., Tambor J. (red.), Katowice.