Kreatywne pisanie na lekcjach języka polskiego – jak zachęcić dzieci i młodzież do twórczej aktywności?
PDF

Słowa kluczowe

język polski jako obcy; ćwiczenia z pisania; kreatywne pisanie na zajęciach z języka polskiego jako obcego; sprawność pisania

Jak cytować

Roter-Bourkane , A. (2020). Kreatywne pisanie na lekcjach języka polskiego – jak zachęcić dzieci i młodzież do twórczej aktywności?. Polonistyka. Innowacje, (10), 99–110. https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.8

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest doskonaleniu sprawności pisania, zwłaszcza wśród studentów wychowanych w środowiskach polonijnych, w których bez problemu komunikują się w języku mówionym, jednak w stopniu niewystarczającym opanowują umiejętność pisania po polsku. Zaproponowane ćwiczenia służyć mają poprawieniu nie tylko zdolności formułowania myśli, ale również nabraniu pewności siebie podczas wypowiadania się na piśmie i zbudowaniu zaufania do siebie i zdobytych kompetencji. Przedstawione propozycje są przeznaczone dla wszystkich poziomów znajomości języka polskiego i jako takie służyć mogą w wielu sytuacjach dydaktycznych.

https://doi.org/10.14746/pi.2019.2.10.8
PDF

Bibliografia

Bonda Katarzyna, 2015, Maszyna do pisania. Kurs kreatywnego pisania, Warszawa.

Chrabąszcz Marta, 2015, „Trening wyobraźni”? Kilka słów o metodzie analizy i twórczego naśladowania wzoru w praktyce szkolnej, w: Twórcze pisanie w teorii i praktyce, Matuszek G., Sieja-Skrzypulec H. (red.), Kraków, s. 175-186.

Dąbała Jacek, 2004, Tajemnica i suspens. Wokół głównych problemów creative writing, Lublin.

Janus-Sitarz Anna (red.), 2012, Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, Kraków.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 1993, Sztuka pisania. Ćwiczenia redakcyjne dla klas IV-VI. Metodyczny podręcznik nauczyciela, Warszawa.

Seretny Anna, Lipińska Ewa, 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.

Strawa-Kęsek Ewelina, 2015, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Kraków.

Trębska-Kerntopf Anna, 2018, Esej – gatunek twórczości własnej w roli tekstu autentycznego, stymulującego rozwijanie sprawności mówienia w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej. „Życie zaczyna się po sześćdziesiątce...”, Potasińska P., Stasieczek-Górska M. (red.), Warszawa, s. 147-164.