Jak rozmawiać z uczniami online? Kształtowanie wartości moralnych na e-lekcjach języka polskiego
Main Article Content
Abstrakt
Autorka odnosi się do doświadczeń nauczania na odległość, które zostało wprowadzone w polskich szkołach w marcu 2020 roku. Zastanawia się nad tym, jak w tej nowej formie edukacji można kształtować wartości moralne oraz jak można rozmawiać z nastolatkami na trudne tematy. Przedstawia propozycję utworów literackich, które można uczynić punktem odniesienia do namysłu (i dyskusji) na zdalnych lekcjach języka polskiego w klasach VII i VIII. Teksty zostały pogrupowane w obrębie takich wartości, jak: szacunek, odpowiedzialność, samodyscyplina (rozumiana jako rozwijanie własnego potencjału i samokontrola), sprawiedliwość, a także przyjaźń i miłość. Do każdej z zaproponowanych lektur autorka podaje metody i formy pracy z uczniami. Zmiana sposobu nauczania uwypukliła, jaka jest rola szkoły w nowoczesnym świecie.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Bibliografia
- Beauvais Clementine, 2017, Pasztety, do boju!, Sęk B. (przeł.), Warszawa.
- Black Paul, Harrison Christine, Lee Clare, Marshall Bethan i Wiliam Dylan, 2006, Jak oceniać, aby uczyć?, Warszawa.
- Brenifier Oskar, 2017, Uczucia. Co to takiego?, Kamińska-Maurugeon M. (przeł.), Poznań.
- Desbordes Astrid, 2016, Miłość, Łapiński P. (przeł.), Warszawa.
- Desbordes Astrid, 2019, Przyjaźń, Łapiński P. (przeł.), Warszawa.
- Dziewit-Meller A., 2017, Damy, dziewuchy, dziewczyny. Historia w spódnicy, Rusinek J. (il.), Warszawa.
- Janus-Sitarz Anna i Nowak Ewa, 2012, Praca domowa ucznia a indywidualizacja nauczania, w: Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków, s. 121-141.
- Janus-Sitarz Anna, 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje, oceny, propozycje, Kraków.
- Janus-Sitarz Anna, 2017, Wstęp, w: Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków, s. 11-14.
- Kowalczyk Anna, 2018, Brakująca połowa dziejów. Krótka historia kobiet na ziemiach polskich, Frej M. (il.), Warszawa.
- Nowak Ewa, 2007, Klasyka w szkole – o modelach pracy z utworami z kanonu literackiego, w: Szkolne spotkania z literaturą, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków, s. 29-48.
- Piquemal Michel, 2012, Sprawiedliwy podział, w: Bajki filozoficzne. Jak żyć razem?, Braunstein M., Krasicki M. (przeł.), Warszawa, s. 33.
- Ripp Pernille, 2017, Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą, Manthey E., Musiał W. (przeł.), Słupsk.
- Rusek Marta, 2007, Przed monitorem i z książką. Polonistyczna edukacja w dobie multimediów, w: Szkolne spotkania z literaturą, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków, s. 191-215.
- Rusek Marta, 2012, Kwestia stylu. Refleksje o tożsamości polonisty i stylach nauczania, w: Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Janus-Sitarz A. (red.), Kraków, s. 205-225.
- Saint-Exupery Antoine de, 2019, Mały Książę, Lemańczyk M. (przeł.), Pląskowski T. (il.), wyd. 2, Warszawa.
- Świtała Sabina, 2018, „Oswajanie” nowych technologii na lekcjach języka polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, nr 7, s. 153-164.