Technologie i opowiadanie o przeszłości a wyzwania animacji kultury
PDF

Słowa kluczowe

animacja kultury
edukacja
nowe technologie
Internet
historia
dziedzictwo kulturowe
Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”

Jak cytować

Zętar, J., & Kowalski, Łukasz. (2020). Technologie i opowiadanie o przeszłości a wyzwania animacji kultury. Polonistyka. Innowacje, (12), 221–232. https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.14

Abstrakt

12 marca 2020 roku sztab kryzysowy z udziałem ministra kultury i dziedzictwa narodowego wprowadził w Polsce lockdown. Dla większości instytucji był to początek aktywności w zupełnie innych warunkach i przymus redefinicji dotychczasowych działań. Przez blisko trzy miesiące instytucje kultury pozbawione możliwości normalnej, stacjonarnej pracy musiały się zmierzyć z wyzwaniem funkcjonowania on-line. Szybko okazało się, że retransmisje wydarzeń, przypominanie archiwalnych nagrań ze spotkań autorskich i wirtualne spacery nie są rozwiązaniem, które na długo jest w stanie utrzymać uwagę publiczności. W celem tekstu jest przyjrzenie się warunkom i metodom, w jakich kultura, a zarazem edukacja może i powinna być dziś realizowana. Na tle prowadzonych przez polskie instytucje kultury działań animacyjnych i edukowania w nowej formie przedstawiony został przykład działań prowadzonych w Lublinie, przez Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, który od końca lat 90. wykorzystuje w swoich działaniach Internet i nowe technologie do przekazywania wiedzy o historii i lokalnym dziedzictwie kulturowym. Autorzy w artykule szukają odpowiedzi na pytania czy instytucje kultury są przygotowane do działań z użyciem nowych technologii oraz jak realizują cele edukacji humanistycznej.

https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.14
PDF

Bibliografia

-