Film o sprawie Dreyfusa

Main Article Content

Mikołaj Jazdon

Abstrakt

Autor analizuje w swym artykule film Romana Polańskiego Oficer i szpieg, film o sprawie Dreyfusa, przyglądając się uważnie wybranym scenom i sekwencjom, pokazując, w jaki sposób reżyser przedstawia i eksponuje temat antysemityzmu, jego zakorzenienie w elitach wojskowych i części społeczeństwa Francji końca XIX wieku. Sprawa fałszywego oskarżenia i skazania niewinnego oficera żydowskiego pochodzenia została pokazana w filmie jako złowróżbna zapowiedź nadchodzącego stulecia naznaczonego hekatombą Holokaustu, a wcześniej rzezią milionów ludzkich istnień na frontach I wojny światowej. W filmie Polańskiego pojawiają się aluzje do obu tych wydarzeń z historii. Autor wskazuje w artykule na obecne w dziele Polańskiego odniesienia do innych dzieł filmowych, nie tylko tych podejmujących temat sprawy Dreyfusa i słynnego artykułu Emila Zoli J’accuse.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Jazdon, M. (2021). Film o sprawie Dreyfusa. Polonistyka. Innowacje, (13), 91-108. https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.10
Dział
Teksty i konteksty
Biogram autora

Mikołaj Jazdon, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Mikołaj Jazdon – dr hab., prof. UAM, filmoznawca, pracuje w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Autor książek poświęconych polskiemu filmowi dokumentalnego (Dokumenty Kieślowskiego,Polskie kino niezależne [redaktor tomu] i Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza) oraz artykułów publikowanych w kraju i za granicą po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, duńsku, czesku, słowacku. Autor wywiadu – rzeki z Krzysztofem Piesiewiczem, Kieślowski. Od Bez końca do końca. Współredaktor Kieślowski Revisited (and Re-watched), numeru monograficznego IMAGES (2018 nr 33). Współautor opracowań do wirtualnego spacerownika tropem miejsc związanych z realizacją Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego (mapadekalogu.pl). Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w latach 2014-2107. Autor opracowań do albumów z filmami DVD z serii Polska Szkoła Dokumentu (Krzysztof Kieślowski, Kazimierz Karabasz, Władysław Ślesicki, Czarna seria, oraz Gryczełowska, Halladin, Kamieńska). Współautor scenariuszy do 12 odcinków telewizyjnej serii Sztuka dokumentu (2008). W latach 1997-2016 prowadził Klub Krótkiego Kina w poznańskim Centrum Kultury Zamek, czyli cykliczne pokazy i spotkania autorskie. Kurator przeglądów w ramach festiwali Hommage a Kieślowski w Sokołowsku. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Off Cinema” w Poznaniu.

Bibliografia

  1. Arendt Hannah, 1989, Korzenie totalitaryzmu, tłum. Grynberg D., Szawiel M. (przeł.), Warszawa.
  2. Bieńkowska Ewa, 1999, Spór o dziedzictwo europejskie. Między świętym a świeckim, Warszawa.
  3. Budzanowska Anna, Pietrzykowski Tomasz, 2020, Wokół procesu Dreyfusa. Jednostka. Ideologia. Polityka, Kraków.
  4. Doherty Thomas, From Méliès to Polanski: The Dreyfus Affair of Film (Preview), https://www.cineaste.com/fall2020/melies-polanski-dreyfus-affair-on-film (dostęp: 12.11.2020)
  5. Horoszewicz Michał, 2017, Sprawa Dreyfusa. Ostrzeżenie sprzed wieku, Warszawa.
  6. Harris Robert, 2020, Oficer i szpieg, Niewiadomski A. (przeł.), Warszawa.
  7. Kluba Henryk, 2001, Podstawy inscenizacji, Łódź.
  8. Kolasińska-Pasterczyk Iwona, 2009, Francuska szkoła impresjonistyczna w: Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Historia kina. Kino nieme, Kraków, s. 723.
  9. Lubelski Tadeusz, 2009, Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, w: Historia kina. Kino nieme, Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Kraków, s. 127-128.
  10. Matuszewski Bolesław, 1980, Ożywiona fotografia, czym jest, czym być powinna, w: Bolesław Matuszewski i jego pionierska myśl filmowa. Dokumenty i wstępne komentarze, Czeczot-Gawrak Z. (przeł.), Warszawa.
  11. Osterhammel Jürgen, 2013, Historia XIX wieku. Przeobrażanie świata, Drozdowska-Broering I., Kałążny J., Peszke A., Śliwińska K. (przeł.), Poznań.
  12. Plesnar Łukasz A., Syska Rafał, 2011, Kino amerykańskie lat 50: złota dekada, w: Historia kina. Kino klasyczne, Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.),Kraków, s. 815.
  13. Polański Roman, 1989, Roman, Szymanowscy K. i P. (przeł.), Warszawa.
  14. Poliakov Leon, 2008, Historia antysemityzmu, Rasińska-Bóbr A., Hademann O. (przeł.), Kraków.