Kształcenie umiejętności pisania w edukacji polonistycznej w XXI wieku– od sprawności do kreatywności
PDF

Słowa kluczowe

współczesny kontekst kulturowo-komunikacyjny
kształcenie językowe
umiejętność pisania w L1

Jak cytować

Nocoń, J. (2021). Kształcenie umiejętności pisania w edukacji polonistycznej w XXI wieku– od sprawności do kreatywności. Polonistyka. Innowacje, (14), 75–86. https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.8

Abstrakt

W artykule postawiona została teza, iż ze względu na wzrost rangi umiejętności pisania we współczesnym świecie konieczna wydaje się potrzeba dydaktycznej refleksji nad uczeniem pisania w L1, tym bardziej że koncepcje kształcenia tej kompetencji powstały jeszcze w XX wieku, w zgoła odmiennej rzeczywistości kulturowo-komunikacyjnej, i trwają w edukacji polonistycznej do dziś. Rozważania prowadzą w stronę rozpoznania problemów, z którymi należałoby się zmierzyć i zagadnień, które należałoby rozważyć, by nadać pisaniu adekwatną rangę edukacyjną w stosunku do rangi kulturowo-komunikacyjneji w rezultacie wziąć większą odpowiedzialności za osiągane efektykształcenia. Dydaktyka i praktyka uczenia pisania w L1 wymagają modyfikacji, a inspiracji metodycznych można szukać w najnowszym dorobku językoznawstwa, co pokazano na przykładzie wykorzystania koncepcji Marii Wojtako wariantach wzorca gatunkowego do przeciwdziałania schematyzmowi tekstów redagowanych przez uczniów.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.8
PDF

Bibliografia

Bernstein Basil, 1990, Odtwarzanie kultury, Warszawa.

Davies Alan, Widdowson Henry G., 1983, Czytanie i pisanie, w: Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. II, Warszawa, s. 132-157.

Duszak Anna, 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.

Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Region II. Raport końcowy, 2013, Sopot/Warszawa [tekst niepublikowany].

Dyduchowa Anna, 1988, Metody kształcenia sprawności językowej uczniów: projekt systemu, model podręcznika, Kraków.

Grabias Stanisław, 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

Karwatowska Małgorzata, Wiśniewska Halina, 1998, O typowości tekstów uczniowskich, w: Bartmiński J., Boniecka B. (red.), Tekst. Analizy i interpretacje, Lublin, s. 255-266.

Kłakówna Zofia A., 2016, Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków.

Martyniuk Waldemar, 2006, Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Lipińska E., Seretny A. (red.), Kraków, s. 117-129.

Nocoń Jolanta, 2002, Transformacje tekstów w edukacji językowej, w: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej, Synowiec H. (red.), Katowice, s. 171-177.

Nocoń Jolanta, 2018, Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy, Opole.

Nocoń Jolanta, 2018a, Wariantywność stylu tekstu w perspektywie edukacyjnej, „Stylistyka” XXVII.

Nocoń Jolanta, 2020, Kształcenie umiejętności pisania w języku ojczystym w perspektywie lingwistycznej i lingwodydaktycznej, „Didaktické Studie”, nr 1.

Skudrzyk Aldona, 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice.

Warchala Jacek, Skudrzyk Aldona, 2010, Kultura piśmienności młodego pokolenia, Katowice.

Wierzbicka Anna, Wierzbicki Piotr, 1970, Praktyczna stylistyka, Warszawa.

Wiśniewska Halina, 2002, Bogactwo/ubóstwo słownika jako przejaw stereotypowego myślenia o sprawności językowej uczniów, w: W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej, Synowiec H. (red.), Katowice, s. 132-141.

Wiśniewska Halina, 2016, Schematyzm działań dydaktycznych przyczyną niskiej sprawności pragmatycznej (na przykładzie opisów szkolnych), w: Wokół edukacji polonistycznej w szkole. Teoria i praktyka, Karwatowska M., Tymiakin L. (oprac. i red.), Lublin, s. 279-289.

Witosz Bożena, 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice.

Wojtak Maria, 2004, Gatunki prasowe, Lublin.